Avioanele Boeing, destinate companiilor din China, revin în SUA din cauza conflictului tarifar generat de Trump
Un avion Boeing care luna trecută a ajuns la un centru de finalizare din China s-a reîntors în SUA, conform datelor de zbor. Aceasta este o dovadă că cel puțin o companie aeriană chineză a încetat să mai primească avioanele comandate anterior de la producătorul american din cauza tarifelor impuse de președintele Donald Trump.
Agenția de presă Bloomberg a raportat recent că autoritățile din Beijing au ordonat companiilor aeriene chineze să nu mai recepționeze avioanele de la Boeing, pe fondul intensificării războiului comercial cu SUA. China a solicitat, de asemenea, ca aceste companii să oprească orice achiziție de echipamente și piese de schimb pentru avioane de la companiile americane.
Potrivit Reuters, cel puțin patru avioane noi Boeing 737 MAX erau parcate la un centru de finalizare și livrare din Zhoushan, unde Boeing instalează interioarele și vopsește avioanele înainte de livrare. Trei dintre aceste avioane au sosit în martie de la uzina Boeing din Seattle, iar unul a venit săptămâna trecută. Unul dintre aceste avioane a decolat vineri dimineața de la Zhoushan spre Guam, sugerând că avionul se îndreaptă înapoi spre SUA.
Fotografiile publicate în luna februarie arată că avionul este vopsit în culorile companiei chineze Xiamen Airlines, la care acționarul majoritar este China Southern. Publicația de specialitate The Air Current a dezvăluit că primul dintre cele patru avioane care au ajuns recent la centrul de finalizare a fost desemnat pentru a fi rechemat în SUA, fără a fi livrat clientului chinez.
Președintele Donald Trump a impus tarife vamale de până la 145% asupra multor produse chinezești, iar ca reacție, China a impus taxe vamale de retorsiune de 125% asupra produselor americane. Confuzia privind modificarea tarifelor ar putea crea incertitudini în livrările de avioane, iar unii directori de companii aeriene au declarat că vor amâna primirea avioanelor, preferând să nu plătească tarifele majorate.
Datele Boeing arată că producătorul are 130 de comenzi neîndeplinite pentru companii aeriene și firme care închiriază avioane din China, inclusiv 96 de avioane 737 MAX. Istoric, Boeing a trimis un sfert din avioanele produse spre China, însă această proporție a scăzut în contextul tensiunilor comerciale anterioare, crizei de siguranță a avioanelor 737 MAX și pandemiei de COVID-19.
Analiștii estimează că o suspendare pe termen scurt a livrărilor către China nu va afecta semnificativ Boeing, deoarece producătorul american ar putea livra altor companii aeriene, iar rivalul european Airbus nu are capacități disponibile. Pe termen lung, China rămâne o piață strategică pentru Boeing, prognozele indicând că flota de avioane comerciale din China se va dubla până în 2043, iar țara va depăși SUA în termeni de trafic aerian.