București, pe ultimele locuri în infrastructura pentru biciclete și siguranța școlară
Bucureștiul se află pe locul 34 din 36 într-un clasament european referitor la numărul de străzi școlare și piste de biciclete protejate. O analiză de specialitate arată că rețeaua rutieră cu limite de viteză de 30 km/h din Capitală acoperă doar 25% din străzile orașului.
În acest clasament, Paris este considerat cel mai bun oraș din Europa pentru pedalare și deplasare independentă a copiilor, urmat de orașe precum Amsterdam, Anvers, Bruxelles, Lyon și Helsinki.
Bucureștiul nu are nicio stradă școlară amenajată
Capitala României nu dispune de nicio stradă școlară amenajată în jurul celor 169 de școli primare. Scorul Bucureștiului în clasamentul referitor la mobilitate prietenoasă cu copiii este de 2,2 din 30, ceea ce îl plasează pe locul 34 din 36 de orașe analizate.
În contrast, în Paris, 90% din rețeaua rutieră are limite de viteză de 30 km/h, iar pistele protejate pentru biciclete se întind pe 25 km, ceea ce reprezintă 1% din rețeaua de străzi. Comparativ, Helsinki are de 30 de ori mai multe piste protejate decât Bucureștiul.
Importanța străzilor școlare
Studiul a analizat trei indicatori cheie: numărul de străzi școlare la școlile primare, pistele de biciclete protejate și limitele urbane de viteză de 30 km/h, esențiale pentru reducerea poluării și a accidentelor. Potrivit specialiștilor, copiii din București sunt mai puțin liberi să se deplaseze și mai puțin activi decât în trecut, iar părinții, profesorii și administrațiile locale pot contribui la îmbunătățirea acestei situații.
Analiza subliniază că zece orașe din studiu nu au nicio stradă școlară, iar în majoritatea cazurilor, restricțiile de viteză se aplică doar în orele de intrare și ieșire de la școală, nu ca măsură permanentă. De asemenea, se menționează că pistele de biciclete protejate sunt rare, acoperind în medie doar 17% din rețeaua rutieră a celor 36 de orașe analizate.
Recomandări pentru autorități
Autorii studiului propun mai multe măsuri pentru îmbunătățirea infrastructurii și siguranței copiilor în București, printre care: generalizarea limitei de 30 km/h pe toate străzile secundare și în jurul școlilor, reducerea semnificativă a accidentelor ușoare, implementarea a 30 de străzi școlare permanente până în 2028, crearea unei rețele de 100 km de piste protejate, un „Inel Verde pentru Copii” pe bulevarde majore care să conecteze școlile, parcurile și metroul, precum și realizarea unei platforme online de feedback pentru părinți.