CATL din China dezvăluie o strategie inovatoare pentru transformarea industriei globale de transporturi de mărfuri
Compania chineză CATL anunță un plan ambițios pentru a revoluționa piața globală a vehiculelor de transport marfă, vizând ca, până în 2028, jumătate dintre camioanele noi vândute în China să fie electrice. Această strategie include o abordare inovatoare pentru reducerea costurilor, prin închirierea bateriilor utilizate în camioanele electrice.
Planul a fost detaliat de Robin Zeng, directorul general al CATL, într-un interviu acordat Financial Times, cu ocazia listării companiei la bursa din Hong Kong. Zeng a menționat că alimentarea cu baterii ar putea reduce costul pe tonă-kilometru cu 35% comparativ cu camioanele pe combustibil tradițional.
CATL a semnat deja contracte cu mai mulți producători chinezi de TIR-uri pentru a implementa o baterie standardizată denumită “Number 75”. În plus, compania dezvoltă o rețea de puncte de încărcare unde bateriile pot fi lăsate și schimbate. Zeng a explicat că bateria nu va fi deținută de client, ci va fi închiriată, ceea ce va reduce semnificativ costul de achiziție al camionului. De asemenea, el a subliniat că acumulatorii ar putea fi schimbați în mai puțin de cinci minute, un interval similar cu timpul necesar alimentării cu motorină.
Conform datelor Asociației Chineze a Autoturismelor, în primul trimestru al anului 2025, aproximativ 14% din camioanele vândute în China erau hibride plug-in, complet electrice sau alimentate cu hidrogen. Aceste declarații sugerează că producătorii tradiționali de camioane, precum Volvo, Man și Daimler, se vor confrunta cu o concurență acerbă din partea companiilor chineze, similar cu tendințele observate pe piața autoturismelor.
În urma prăbușirii companiei suedeze Northvolt, considerată cândva cea mai mare speranță a Europei în industria bateriilor, Zeng a menționat că CATL poartă discuții cu două grupuri europene, pentru a le asista în corectarea parcursului tehnologic. CATL își propune să utilizeze finanțarea obținută de la listarea pe bursă pentru a construi o nouă fabrică de baterii în Debrecen, Ungaria. În prezent, compania deține două puncte de lucru în Europa, în Spania și Germania.