CFR Călători ar putea suspenda circulația trenurilor electrice
Trenurile cu locomotivă electrică aparținând CFR Călători ar putea înceta circulația începând de săptămâna viitoare, pe rețeaua națională de cale ferată, din cauza restanțelor financiare acumulate de operatorul de transport de călători la Societatea Electrificare CFR SA. Această informație provine dintr-o notificare transmisă la data de 29 septembrie.
Conform documentului, semnat de directorul general al Societății Electrificare CFR SA, Ștefan-Răzvan Rădulescu, măsura de întrerupere a alimentării cu energie electrică va fi aplicată începând cu data de 7 octombrie. Aceasta va implica retragerea dreptului de acces al unităților de tracțiune electrică aparținând SNTFC CFR Călători SA la infrastructura feroviară electrificată.
Notificarea subliniază că CFR Călători nu a respectat obligația de a achita contravaloarea energiei electrice consumate și a penalităților pentru întârzierile la plată, ceea ce a dus la acumularea unor debite. La momentul actual, CFR Călători figurează cu restanțe pentru facturi neachitate, inclusiv pentru lunile aprilie, martie, mai, iulie, august și septembrie.
În acest context, președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România, Rodrigo Maxim, a propus un aviz nefavorabil pentru proiectul de Ordonanță de Urgență a Guvernului privind rectificarea bugetului de stat pe anul 2025. Maxim a argumentat că această rectificare nu include suma de 270 milioane lei restantă pentru facilitățile de călătorie, ceea ce a dus la anularea a 247 de trenuri de călători zilnice și 44 de trenuri în weekend.
Maxim a precizat că fără aceste compensații, CFR Călători nu poate menține circulația trenurilor, având în vedere că acestea sunt nerentabile fără veniturile generate de încasări. El a avertizat că, în absența fondurilor necesare, CFR Călători nu va putea plăti salariile în lunile octombrie, noiembrie și decembrie 2025, precum și taxele datorate la CNCF ‘CFR’ SA și SC Electrificare CFR SA.
Mai mult, liderul sindical a subliniat că Ministerul Transporturilor și Infrastructurii se confruntă cu o situație financiară precară, iar CFR Călători și CFR SA sunt în dificultate, ceea ce ar putea duce la oprirea lucrului pe calea ferată. Aceasta ar putea afecta grav serviciile de transport feroviar, având în vedere că salariile angajaților depind de taxa de utilizare a infrastructurii, care nu poate fi achitată fără fonduri suficiente.
Maxim a concluzionat că, fără alocarea urgentă a celor 270 milioane lei pentru CFR Călători, se preconizează o deteriorare semnificativă a serviciilor de transport feroviar în România.

