Colosii auto din Vest în vremuri de „policriză”
Mari producători auto din Occident se confruntă cu multiple crize, inclusiv scăderea profiturilor, valuri de concedieri, costuri de producție tot mai ridicate, tarife americane, lanțuri de aprovizionare fragile și tranziția dificilă către vehicule electrice.
Directorul Mercedes-Benz, Ola Källenius, a descris situația ca fiind ”ploi torențiale, grindină, furtuni și ninsoare în același timp”. Sigrid de Vries, director general al Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), a caracterizat această acumulare de probleme drept ”o policriză”, subliniind că dificultățile se amplifică reciproc, făcând tranziția mai complicată decât suma provocărilor individuale.
Industria auto europeană susține obiectivul de emisii zero, însă regulile stricte ale Uniunii Europene sunt imposibil de respectat fără sprijin suplimentar. Conform planului climatic al Uniunii Europene, emisiile de carbon ale noilor mașini trebuie reduse cu 55% până în 2030, comparativ cu nivelurile din 2021, iar din 2035, vânzarea mașinilor pe benzină sau motorină va fi interzisă. Comisia Europeană nu a răspuns la solicitările de comentarii privind presiunile industriei.
În contrast, China a sprijinit sectorul auto prin subvenții, scutiri de taxe și finanțări pentru dezvoltarea vehiculelor electrice, consolidând astfel poziția companiilor chineze pe piața globală. Protecționismul și tarifele impuse de administrația Trump rescriu regulile comerțului mondial.
Analiștii consideră că industria auto occidentală traversează ”o perturbare structurală profundă”, cu investiții uriașe în electrificare și digitalizare, dar cu o cerere care nu ține pasul. Drept urmare, unele companii reconsideră platformele pentru motoare cu combustie internă și caută soluții prin modele hibride, relocarea producției sau parteneriate cu firme chineze.
Asociația Germană a Industriei Auto (VDA), ce reprezintă Volkswagen, Mercedes-Benz și BMW, a recunoscut că ”acestea sunt vremuri dificile”, anunțând totodată investiții de 320 miliarde euro în cercetare și dezvoltare și capital între 2025 și 2029, cu un accent pe inovație, care va fi prezentată la salonul auto IAA Mobility.