Comisia Europeană propune eliminarea obstacolelor care împiedică comerțul și investițiile în cadrul Uniunii Europene
Comisia Europeană a prezentat miercuri o strategie privind piaţa unică, având ca scop crearea unei pieţe interne europene mai simple, mai fluide şi mai puternice. În conformitate cu un comunicat al Executivului comunitar, strategia stabileşte acţiuni mai puternice pentru a reduce „barierele existente” care frânează comerţul şi investiţiile în interiorul UE și sprijină IMM-urile în desfăşurarea activităţii lor.
Strategia invită statele membre să contribuie la transformarea pieţei UE în cea mai bună alegere pentru întreprinderi, lucrători şi consumatori. Comisia Europeană subliniază că piaţa UE reprezintă motorul competitivităţii noastre, având un impact semnificativ asupra PIB-ului, care a crescut cu cel puţin 3-4 % și a generat 3,6 milioane de locuri de muncă de la înfiinţarea sa. Finalizarea și îmbunătățirea continuă a pieţei unice ar putea dubla câştigurile deja obţinute.
Prioritățile strategiei
Printre priorităţile stabilite în strategia privind piaţa unică se numără eliminarea barierelor. Deşi recunoaşte necesitatea de a depune eforturi pentru a elimina toate obstacolele, strategia se concentrează pe îndepărtarea celor mai dăunătoare 10 bariere raportate de întreprinderi, care includ:
- Înfiinţarea şi operaţiunile complicate ale întreprinderilor;
- Norme complexe ale UE;
- Lipsa de asumare a responsabilităţii de către statele membre;
- Recunoaşterea limitată a calificărilor profesionale;
- Lipsa unor standarde comune;
- Norme fragmentate privind ambalarea;
- Neconformitatea produsului;
- Reglementări naţionale restrictive şi divergente privind serviciile;
- Norme împovărătoare pentru detaşarea lucrătorilor în sectoarele cu risc scăzut;
- Constrângeri teritoriale nejustificate în materie de aprovizionare care determină preţuri ridicate pentru consumatori.
Aceste bariere afectează semnificativ libera circulaţie a bunurilor şi serviciilor, îngreunând valorificarea deplină a pieţei unice europene de către întreprinderi şi cetăţeni. Comisia Europeană afirmă că eliminarea acestor obstacole va îmbunătăţi libera circulaţie a produselor sigure, va facilita furnizarea transfrontalieră de servicii şi va simplifica înfiinţarea şi funcţionarea întreprinderilor în întreaga UE.
Revitalizarea sectorului serviciilor
Comisia Europeană îşi propune, de asemenea, să insufle un nou dinamism în sectorul serviciilor din Europa, având în vedere că acesta reprezintă cea mai mare parte a economiei europene, iar comerţul transfrontalier în acest domeniu stagnează. Strategia se concentrează pe sectoare specifice de servicii, propunând:
- Prezentarea unei legi privind serviciile de construcţii;
- Adoptarea unei noi legi a UE privind livrările, pentru a moderniza normele în sectorul construcţiilor, precum şi în cel poştal şi al coletelor;
- Facilitarea serviciilor legate de industrie, cum ar fi instalaţiile, întreţinerea şi reparaţiile;
- Sprijinirea statelor membre în scutirea serviciilor reglementate pentru întreprinderi de reglementările inutile.
Aceste măsuri vor completa iniţiativele deja în curs în sectoarele energiei, telecomunicaţiilor, transporturilor şi serviciilor financiare.
Sprijin pentru IMM-uri
O altă prioritate a strategiei este sprijinirea dezvoltării și creșterii IMM-urilor. Comisia Europeană introduce o nouă definiţie a întreprinderilor mici cu capitalizare medie, extinzând unele dintre beneficiile acordate IMM-urilor la aceste ţări sud-mediteraneene. De asemenea, se propune un „ID pentru IMM-uri”, un instrument online care va oferi o modalitate simplă de verificare a statutului de IMM. Reţeaua reprezentanţilor pentru IMM-uri va promova măsuri menite să sprijine şi să faciliteze activitatea IMM-urilor în comerţul transfrontalier.