Grindeanu, la semnarea contractului pentru primul tronson al Drumului Expres Arad-Oradea
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a semnat contractul pentru construcția primului lot al Drumului Expres Arad-Oradea, subliniind că este o cursă contra cronometru. România nu trebuie să piardă oportunitatea de a face parte din culoarul Nord-Sud, considerat cel mai scurt și convenabil economic. Grindeanu a declarat că acest proiect este esențial, deoarece va conecta Arad-Oradea cu autostrada Arad-Timișoara și va facilita legătura cu Belgradul, completând astfel cel mai scurt drum din Nordul Europei în Sudul Europei.
Ministrul a explicat că, dacă nu se acționează rapid, există rute alternative mai lungi care ar putea ocoli România, ceea ce nu ar fi în avantajul țării. Grindeanu a menționat că acesta este primul contract semnat pentru a asigura integrarea României în acest culoar Nord-Sud, iar eforturile trebuie să fie concentrate pentru a câștiga „cursa contra cronometru”.
Contractul, în valoare de 2,32 miliarde de lei (fără TVA), are o perioadă de execuție de 24 de luni și este finanțat prin Programul Transport 2021-2027. Traseul acestui lot are o lungime de 33,7 km și va include:
- un pasaj (727 metri) peste calea ferată și DC77;
- două parcări (fiecare prevăzută cu 3 stații de încărcare pentru autoturismele electrice);
- un Nod rutier care asigură conexiunea cu drumul de legătură Centura Oradea-A3;
- un Nod rutier la intersecția cu drumul comunal 77 (DC77);
- un Nod rutier în zona localității Gepiu (la intersecția cu DN79);
- un Nod rutier în zona localității Salonta (la intersecția cu DJ 795).
Contractul prevede și construcția drumului de legătură cu DN 79 (Salonta), care va avea o lungime de 5,3 km. Drumul expres Arad-Oradea va avea o lungime totală de 120,47 km și va fi compus din 3 loturi:
- Lotul 1 (33,7 km) la care se adaugă drumul de legătură (5,3 km) cu DN 79 (Salonta);
- Lotul 2 (39,7 km) la care se adaugă drumul de legătură până la granița cu Ungaria (10 km);
- Lotul 3 (47,07 km) la care se adaugă drumul de legătură (2,9 km) cu zona industrială Arad Vest.
Acest nou drum expres va face parte din coridorul european strategic Via Carpathia, asigurând legătura rutieră dintre Marea Baltică, Marea Neagră și Marea Mediterană.