Inovație pe șine: Trenul PESA din România, în probe pe Ruta București–Constanța
Primul tren electric regional produs de compania poloneză PESA a sosit în România în luna mai și a intrat în etapa de testare pe rețeaua feroviară națională. Probele au început joi în Bărăgan, între stațiile Fetești și Ciulnița, și continuă vineri pe ruta Fetești – Medgidia, pe Magistrala 800 București–Constanța.
Contractul pentru achiziția celor 62 de rame electrice regionale (RE-R1) a fost semnat pe 30 ianuarie 2024, având o valoare de 2,77 miliarde lei (inclusiv TVA) și o perioadă de mentenanță de 15 ani. Finanțarea provine din Fondul de Modernizare al Uniunii Europene. Trenurile sunt programate să fie livrate până în 2027, în trei loturi: 20 de rame în primul lot, 23 în al doilea și 19 în al treilea.
Noua ramă electrică, care a fost prezentată oficial la Oradea în mai 2025, are trei vagoane și șase boghiuri (dintre care două motoare). Aceasta poate atinge o viteză maximă de 160 km/h și dispune de 238 de locuri pentru pasageri (224 fixe și 14 pliabile). Trenul este echipat cu sisteme moderne de siguranță ETCS level 2, motoare de 4×400 kW și un cadru de boghiu sudat cu laser, care îi conferă o rezistență ridicată.