Adoptarea caselor de autoverificare în retail: peste 40% din magazinele din țară
Conform unui studiu realizat de Consiliul Concurenței, mai mult de 40% dintre magazinele din țară au adoptat casele de autoverificare. Marile lanțuri de retail au investit, în ultimii aproape cinci ani, atât în extinderea rețelei de magazine, cât și în echiparea acestora cu case self-service, atingând o valoare totală a investițiilor de peste 350 de milioane de lei. Aproape o treime din această sumă a fost consemnată în 2024.
Raportul privind evoluția concurenței în sectoare cheie, lansat recent, arată că, în perioada 2020-2025 (semestrul 1), marile lanțuri de retail au investit în extinderea rețelei de magazine cu 30% și, mai ales, în dotarea acestora cu unități self-service, care au crescut cu 379%. Procentul magazinelor dotate cu unități self-service a crescut de la 11% la 42% în perioada analizată.
Numărul unităților self-checkout a evoluat semnificativ, de la 2.365 în 2020 la 8.589 în primul trimestru al anului curent. Distribuția anuală a unităților self-service a fost următoarea: 689 de unități în 2020, 1.116 în 2021, 605 în 2022, 1.218 în 2023, 2.627 în 2024 și 2.040 în primul semestru din 2025.
În prima jumătate a anului 2025, investițiile în casele self-service au fost de 53,48 milioane de lei, iar, în total, în perioada analizată, au depășit 350 de milioane de lei. Numărul mediu de unități self-service pe magazine a scăzut de la 6,2 în 2020 la 4,7 la finalul primului semestru din 2025, pe fondul creșterii numărului de magazine dotate cu astfel de automate, iar numărul mediu de unități self-service pe magazin a crescut de la 0,7 la 2.
De asemenea, numărul magazinelor fizice a crescut cu aproximativ 30%, iar numărul celor dotate cu cel puțin o unitate de self-service a crescut cu 379%, ajungând la 1.816 magazine. Pe măsură ce numărul de unități de self-service raportate la numărul de magazine a crescut, numărul angajaților implicați în activitățile operaționale raportat la numărul de magazine a avut o tendință de scădere.
În ceea ce privește comenzile prin livrare, acestea au crescut de la aproximativ 1,2 miliarde de lei în 2020 la aproape 2,6 miliarde de lei în 2024, menținându-se astfel trendul de creștere inițiat în perioada pandemiei. În anul 2025, cotele combinate ale celor mai importanți trei jucători de pe piață (Kaufland + Lidl, Mega Image + Profi, Carrefour + Cora) au depășit 70%, față de aproximativ 60% în 2020, iar CR5 (primii 5 jucători din piață) a urcat la peste 90%, comparativ cu sub 80% în 2020.

