Provocările Transformării Digitale în Educația Românească
România a investit sume considerabile în diverse programe de e-learning, însă Adrian Călin, CEO-ul Docentix, a evidențiat că scopul acestor cheltuieli nu a fost calitatea și eficiența, ci mai degrabă utilizarea fondurilor și transferul lor către “diverse buzunare”. La Maratonul Profit.ro – Viitorul Educației în România, el a subliniat că problemele din educație trebuie recunoscute, nu ascunse, menționând că un aspect esențial este lipsa de cunoștințe a profesorilor cu privire la menirea lor.
Călin a explicat că, în timpul pandemiei, s-au încercat implementări de soluții e-learning, dar s-a constatat că mulți profesori nu aveau adrese de email sau competențe digitale. “Până în momentul pandemiei, s-au investit milioane în e-learning. Când a venit momentul să le folosim, nu am putut. Am dat banii de pomană”, a afirmat Călin.
El a comparat situația educației cu trecerea de la trăsură la automobil, subliniind că simpla introducere a tehnologiei nu este suficientă. “Avem senzația că a schimba trăsura cu automobilul este simplu. Nu e așa. Apar alte provocări, legate de siguranță și abilități de conducere. Exact același lucru se întâmplă cu e-learningul”, a explicat Călin.
Deși pandemia a surprins România, Călin a subliniat că nu ar fi trebuit să fie așa, având în vedere investițiile anterioare. “Motivul pentru care nu avem un sistem e-learning performant este că nimeni nu s-a concentrat pe ceea ce trebuie făcut, ci pe cât de mulți bani vor fi cheltuiți și câți vor rămâne în diverse buzunare”, a adăugat el. Călin a exprimat temeri că, chiar dacă s-ar face acum un sistem e-learning bine pus la punct, acesta ar putea fi realizat din nou “pe genunchi”, având în vedere lipsa de experiență în domeniu.
Problemele fundamentale trebuie recunoscute pentru a genera schimbări semnificative. Călin a dat exemple de cadre didactice care nu își îndeplinesc menirea, menționând un cadru didactic care s-a plâns că a pierdut locul de parcare după construcția unui teren de sport și o învățătoare care striga la copii, în contextul unei vizite oficiale.
“Dacă trag un semnal de alarmă, nu o fac pentru a spune că profesorii sunt personajul negativ, ci pentru că este nevoie să schimbăm atitudini. Aceasta se poate realiza doar prin recunoașterea problemelor noastre”, a concluzionat Călin.
Adrian Călin, CEO al Docentix România, are o experiență de peste 25 de ani în dezvoltarea soluțiilor digitale de învățare și a contribuit cu perspective pragmatice în dezbaterea despre educația din România, având un interes constant față de sistemul educațional și nevoile reale de formare.