Marii jucători ai retailului românesc: Recorduri de încasări în ciuda inflației și schimbări surprinzătoare în clasamente!
Proprietarii celor 80 de mall-uri funcționale în 2024 au încasat de la magazinele pe care le găzduiesc circa 957 milioane de euro, cu 8% mai mult decât anul anterior și de aproape 2,5 ori mai mult decât rulau mall-urile funcționale în urmă cu un deceniu. Acestea sunt cele mai mari încasări din istoria pieței moderne de retail, în ciuda piedicilor cauzate de inflație.
Doar proprietarii a 14 mall-uri au încasat mai puțini bani în 2024 și doar 22 de centre au raportat pierderi anul trecut. România se află pe locul 32 în clasamentul european cu o putere de cumpărare de 48,4% din media europeană de 18.768 euro, conform unui studiu GfK. Românii au o putere de cumpărare pe cap de locuitor de 9.092 de euro, iar bucureștenii au o putere medie de cumpărare pe cap de locuitor mai mult decât dublă față de media națională.
Anul trecut, decalajul dintre județele cu putere mare de cumpărare și cele cu putere mică de cumpărare s-a mărit. Românii își cheltuie aproape o treime din veniturile acumulate în retail. O parte din banii cheltuiți în magazine și restaurante ajung la proprietarii de malluri sub formă de chirii. Încasările record sunt impulsionate anual de noile inaugurări, iar în 2023 au fost deschise trei noi centre comerciale mai mari de 10.000 de metri pătrați: Promenada Mall Craiova, Carolina Mall din Alba Iulia și AFI Arad, generând afaceri cumulate de aproape 30 de milioane de euro în primul an de funcționare.
În 2024, un mall a fost eliminat din clasament: Mureș Mall din Târgu Mureș, cumpărat de Universitatea de Medicină pentru a fi transformat în spații educaționale. Veniturile acestuia erau sub 1 milion de euro anual. Nivelul datoriilor celor 80 de malluri din România a crescut la circa 4 miliarde de euro, cu aproximativ 2,5% peste valoarea cumulată în 2023.
36,7% din banii proveniți din închirierea a peste 7.700 de magazine amplasate în centrele comerciale din țară au ajuns la proprietarii celor 17 malluri funcționale din București. Suprafețele de vânzare ale mallurilor din București reprezintă 30% din stocul total de centre comerciale din țară.
Regii mall-urilor
Analiza asupra afacerilor tuturor centrelor comerciale din România arată că cele 22 malluri ale NEPI Rockcastle le-au adus anul trecut aproape 300 milioane de euro, cu 12,4% mai mult decât în 2023. Vânzările magazinelor din mallurile NEPI au crescut cu 8,5%. Iulian Dascălu, antreprenorul ieșean, a încasat de la cele cinci mall-uri dezvoltate de el 142 milioane de euro, cu 1,4% mai mult decât în 2023. AFI Europe, cu portofoliul extins și cu centrul comercial AFI Arad deschis recent, a raportat afaceri cumulate de 86 milioane euro, cu 13,4% mai mult decât anul anterior.
CPI Property Group a urcat pe locul patru în clasamentul Profit.ro, având 5 mall-uri cu afaceri de 85,8 milioane de euro, cu 14,4% mai mult decât în 2023. Asocierea sud-africană MAS Real Estate/Prime Kapital a scăzut o poziție, raportând afaceri de 73 milioane de euro, cu 20% mai mult decât în anul anterior. Băneasa Investments a trecut pe locul șase cu 60 milioane de euro, după o creștere de 6,6%.
Schimbări în top
Mall-ul AFI Cotroceni a revenit în vârful ierarhiei cu o creștere de 7,6% a încasărilor, până la 60,5 milioane de euro. Zona Comercială Băneasa a trecut pe locul doi, cu venituri de circa 60 milioane de euro. Locul trei îi revine complexului comercial din Iulius Town Timișoara, cu afaceri de 42,4 milioane de euro.
Mega Mall a păstrat locul cinci cu 36,2 milioane euro, iar Iulius Mall Cluj s-a menținut pe locul șase cu 35,3 milioane euro. Sun Plaza a urcat pe locul șapte, raportând o creștere de aproape 47% la 33,5 milioane euro. București Mall și Plaza România au căzut pe locul nouă, cu afaceri cumulate de 28 milioane euro, iar locul zece îi revine mall-ului Promenada din București cu 24,3 milioane euro.
În 2024, 58 din cele 80 de malluri din România au înregistrat profit. Profitul cumulat al mall-urilor profitabile a fost de 137 milioane de euro, iar pierderile celor 22 de centre comerciale au avut o valoare de aproape 77 milioane de euro. Datoriile cumulate ale celor șase centre comerciale care depășesc 170 milioane de euro reprezintă 32% din datoriile tuturor mallurilor din România.
Noi dezvoltări
În primul trimestru al acestui an nu a fost finalizat niciun proiect nou de retail, dar în aprilie și mai au fost inaugurate aproximativ 150.000 de metri pătrați de noi spații comerciale, inclusiv Mall Moldova în Iași. Stocul modern de spații de retail din România a ajuns la circa 4,7 milioane metri pătrați, iar dezvoltatorii au anunțat planuri majore de investiții pentru următorii ani, cu peste 600.000 metri pătrați de spații de retail urmând să fie livrate până la sfârșitul deceniului.
Vânzările de retail au crescut în primul trimestru cu 3,5%, iar agenția de rating Moody’s estimează o creștere medie anuală de 3% a vânzărilor de retail din România până în 2030.