Ministerul Educației: Stabilitate în majoritatea claselor, dar măsurile fiscale pun presiune pe cele cu efective reduse
Ministerul Educaţiei şi Cercetării a anunțat că, pentru anul şcolar 2025 – 2026, în majoritatea claselor nu vor exista schimbări semnificative, măsurile fiscal-bugetare având un impact mai mare asupra claselor cu efectiv scăzut. După reorganizarea a 507 unităţi de învăţământ şi creşterea normei didactice săptămânale de predare cu două ore, o altă măsură prevăzută de Legea fiscal-bugetară nr. 141/2025 a fost modificarea limitelor minime şi maxime pentru numărul de copii la clasă.
Ministerul Educaţiei a comunicat că „majoritatea claselor din România care se încadrau între limitele anterioare se vor încadra şi în noile limite”. De asemenea, s-a subliniat că „în majoritatea covârşitoare a claselor, nu avem schimbări, măsurile fiscal-bugetare afectând mai ales situaţia claselor sub efectiv”. Astfel, modificările au impactat în special clasele cu 8 sau 9 copii, reprezentând aproximativ 0,5% din totalul claselor de învăţământ primar şi gimnazial din anul şcolar 2024 – 2025, dar și unele clase de liceu.
În anul şcolar 2024 – 2025, la nivel naţional, au funcţionat în clasa a VIII-a 12 clase cu 1 elev, 26 de clase cu 2 elevi, 52 de clase cu 3 elevi, 64 de clase cu 4 elevi, 84 de clase cu 5 elevi, 92 de clase cu 6 elevi şi 107 clase cu 7 elevi. Acest model va fi reorganizat în continuare. Ministerul estimează că măsurile fiscal-bugetare ar putea crește ușor ponderea învăţământului simultan (la nivel primar şi gimnazial), de la 6% în prezent la 7,5%, un procent care se aliniază diverselor repere europene.
Ținta ministerului este de a reduce învăţământul simultan prin relocarea adecvată a copiilor în şcoli care oferă un proces educaţional standard, inspirându-se din practicile educaţionale din Finlanda. De asemenea, se va derula învăţământul simultan acolo unde este necesar, dar prin utilizarea unor metodologii adecvate, decizia urmând să reflecte interesele comunităţii locale și evaluările inspectoratelor şcolare, similar cu practicile educaționale din Franţa şi Irlanda.
Ministerul Educaţiei şi Cercetării va informa public asupra rezultatelor definitive pentru anul şcolar 2025 – 2026 atunci când acestea vor fi disponibile în forma finală.