Israelul interzice achiziția de vehicule electrice chinezești pentru forțele armate
Israelul a adoptat o măsură radicală, interzicând utilizarea și achiziția anumitor modele de vehicule electrice chinezești pentru ofițerii săi. Ministerul Apărării israelian a decis în ianuarie anul trecut să interzică utilizarea vehiculelor electrice ale producătorului chinez BYD, excludând aceste modele din licitațiile publice. De asemenea, anumite vehicule chinezești au fost interzise în bazele militare sensibile.
Motivul invocat de Ministerul Apărării israelian se bazează pe temerile legate de securitate, în special riscul ca aceste vehicule să fie utilizate ca platforme de colectare a informațiilor pentru Beijing. Dr. Harel Menashri, fost șef al departamentului cibernetic al Shin Bet, a explicat că modelele moderne sunt dotate cu senzori avansați (audio, video, geolocalizare, biometrie) și module de comunicare care pot transmite informațiile către servere externe.
Aceste vehicule pot acționa ca platforme mobile de informații, capabile să colecteze date despre ocupanți, deplasările și anturajul acestora, expunând astfel informații confidențiale legate de mișcările sau obiceiurile ofițerilor superiori israelieni.
Îngrijorări legate de securitate
Îngrijorările contrainformațiilor israeliene sunt amplificate atât de sofisticarea tehnică a vehiculelor, cât și de cadrul legislativ chinez. Legea privind informațiile naționale din China impune întreprinderilor să „coopereze” cu autoritățile, ceea ce ridică semne de întrebare cu privire la confidențialitatea datelor sensibile colectate. Opacitatea software-ului integrat și imposibilitatea de a verifica integral codul sursă generează temeri suplimentare.
Reacția internațională
Problema neîncrederii față de tehnologiile conectate din China nu afectează doar Israelul, ci a devenit o mișcare globală, influențată în mare parte de Statele Unite. În ianuarie 2025, administrația Biden a anunțat o regulă radicală care interzice, pe termen lung, importul și comercializarea de vehicule conectate echipate cu software sau componente de origine chineză, indiferent de locul de asamblare.
Potrivit secretarului american al Comerțului de la acea vreme, Gina Raimondo, „vehiculele moderne sunt adevărate centre de date pe roți, echipate cu camere, microfoane și GPS. În mâini greșite, aceste tehnologii ar putea deveni instrumente de spionaj redutabile”. Această politică este de așteptat să fie susținută de administrația Trump, care a desemnat China ca rival strategic.