Motivul surprinzător pentru care Volvo a schimbat directorul general
Volvo Cars a înregistrat un șoc financiar la finalul primului trimestru al acestui an, cu scăderi semnificative ale veniturilor, profitului operațional și rezultatului net per acțiune. La finalul trimestrului, compania a anunțat demisia fostului CEO, Jim Rowan, și numirea interimară a lui Hakan Samuelsson, care a condus compania cu succes în ultimul deceniu.
Rezultatele financiare pentru primul trimestru arată venituri de 82,9 miliarde coroane, în scădere cu 10 miliarde față de trimestrul 1 din 2024. Veniturile operaționale au fost de doar 1,9 miliarde coroane, o scădere de 72% față de anul precedent, iar profitul pe acțiune a coborât la 0,4 coroane, de la 1,12 coroane în urmă cu un an. Marja EBIT a scăzut de la 7,2% în 2024 la 2,3% în primul trimestru din acest an.
Vânzările de mașini electrice nu au adus vești bune, Volvo înregistrând o scădere a cotei de piață din acest segment cu 2 puncte, de la 21% la 19%. Compania își justifică scăderile prin declinul vânzărilor și reducerea stocurilor de mașini din trimestrul 4 al anului 2024, precum și prin „turbulențele din industria auto” care au generat un mediu provocator.
Începând cu 1 aprilie, Hakan Samuelsson a lansat un plan ambițios de restructurare a costurilor, în valoare de 18 miliarde de coroane, cu rezultate vizibile programate pentru 2026. Planul include reduceri de 3 miliarde de coroane la costurile variabile și 5 miliarde la cheltuielile indirecte, precum și tăieri de 10 miliarde din capitalul de lucru și cheltuielile de capital în 2025 și 2026.
Samuelsson a declarat că „industria auto se află în mijlocul unei perioade foarte dificile” și că este necesară o îmbunătățire a generării fluxului de numerar și o reducere a costurilor. Direcțiile de dezvoltare pentru Volvo includ profitabilitate, electrificare și regionalizare, menținându-se ținta de a deveni o companie complet electrică. În primul trimestru, 43% din vânzările totale au fost de vehicule electrificate, dintre care aproape 20% erau complet electrice.
Volvo subliniază necesitatea de a se adapta la preferințele regionale ale piețelor, având priorități în SUA și China, unde vor fi integrate schimbările impuse de clienți. Compania nu va mai comunica previziuni financiare pentru 2025 și 2026 din cauza condițiilor dificile de piață.
Vânzările din primul trimestru arată o scădere pe segmentele esențiale, în special pe cel electric, iar singurul segment în creștere este cel al motorizărilor plug-in hybrid, care reprezintă doar un sfert din vânzările totale. La finalul primului trimestru, Volvo a realizat o distribuție a vânzărilor între Europa (47,7%) și celelalte piețe, cu fiecare din China și SUA având câte 20%.
În Europa, declinul vânzărilor electrice afectează semnificativ situația companiei, în special pentru modelul EX30, care a fost surclasat de competiția cu prețuri mai mici. Avansul motorizărilor PHEV de 14% este susținut în principal de piața europeană, care reprezintă peste 68% din totalul vânzărilor de mașini electrice.