Nouă măsură împotriva vitezomanilor: aparate care controlează viteza mașinilor în locul suspendării permisului
O nouă soluție pentru șoferii care depășesc frecvent viteza legală și constituie un pericol pentru circulația rutieră este în discuție în SUA și ar putea deveni o măsură universală dacă se dovedește eficientă. Autoritățile din mai multe state americane au adoptat sau urmează să adopte proiecte legislative pentru a impune montarea de dispozitive care limitează viteza mașinilor în cazul contravenienților.
Asemenea persoanelor eliberate condiționat care primesc o brățară de control, șoferii cu încălcări grave ale legislației rutiere prin depășirea vitezei, punând în pericol alte persoane, ar putea fi condamnați să instaleze pe autovehiculele proprii dispozitive de limitare a vitezei controlate de poliție.
Proiectele legislative recente vizează stabilirea unor condiții clare de cazier rutier, un număr maxim de amenzi pentru viteză și un număr de puncte de sancțiuni, de la care un judecător poate dispune instalarea de dispozitive omologate care să limiteze viteza mașinii celor vinovați. Până acum, patru state din SUA (New York, Washington, Virginia și Georgia) au votat legislația care permite utilizarea acestor dispozitive, iar alte trei state (California, Arizona și Maryland) au proiecte în diferite etape legislative.
Statisticile alarmante privind accidentele rutiere cauzate de șoferii care continuă să conducă după ce au avut permisul suspendat (estimându-se că 75% dintre aceștia continuă să conducă) subliniază necesitatea acestei măsuri. „Trebuie să-i oprim înainte să ne distrugă ei pe noi”, afirmă președintele unei asociații pentru promovarea siguranței în trafic.
Dispozitivele vor fi inteligente, utilizând camere video, senzori, GPS și hărți pentru a prelua semnele de circulație și limitele de viteză, funcționând similar sistemelor de asistență de siguranță. În statul New York, noua lege prevede ca dispozitivul să fie o alternativă la suspendarea permisului, iar depășirea permisă de dispozitiv să fie de maxim 5 mile/h. Contravenientul va fi responsabil pentru costul dispozitivului, iar persoanele cu venituri reduse vor beneficia de reduceri.
În Europa, este deja obligatorie prezența sistemelor de limitare a vitezei pe autoturismele noi, dar acestea pot fi activate doar de către șofer. De asemenea, sistemele ADAS trebuie să poată citi indicatoarele de viteză și să avertizeze șoferul în cazul depășirii acestor limite. Totuși, nimic nu împiedică producătorii și șoferii să dezactiveze aceste dispozitive. Cu tehnologia disponibilă în prezent, este doar o chestiune de programare pentru a împiedica mașinile să depășească limitele legale, în cazul în care Uniunea Europeană va decide să urmeze tendințele legislative din SUA.