Pionieratul robotaxi-urilor în Europa: Provocările întâlnite în fața scepticismului cetățenilor
Serviciile de mobilitate cu vehicule robotaxi, considerate una dintre cele mai avansate tehnologii din industria auto, întâmpină un nivel scăzut de încredere din partea populației din Europa, conform unui studiu recent. Această reticență ar putea întârzia implementarea lor în marile orașe europene.
Apariția mobilității fără șofer a fost anticipată cu mai bine de un deceniu de specialiști, iar evoluția sistemelor de asistență de pe vehicule a avansat suficient pentru a permite utilizarea acestora în transportul public, sub forma robotaxi-urilor. În prezent, Germania este singura țară din Europa care beneficiază de servicii reale de transport public cu vehicule fără șofer. Volkswagen a testat timp de mai mulți ani o flotă de vehicule ID.Buzz echipate cu tehnologie autonomă. Aceste servicii au fost autorizate pentru teste și au devenit servicii publice, având potențialul de a se extinde în diverse orașe, în funcție de aprobările autorităților locale.
Un sondaj realizat de Civey pentru Automobilwoche a evidențiat o mare reticență a populației germane în privința robotaxi-urilor. Astfel, 62% dintre respondenți au declarat că nu sunt interesați de acest serviciu, iar 45% au spus un nu categoric. Numai 16% au afirmat că ar utiliza un robotaxi „cu siguranță”, iar 9% au rămas indeciși. Restul respondenților au avut opinii mixte, 13% fiind în favoarea utilizării, iar 17% împotrivă. Această atitudine este mai pronunțată în rândul persoanelor cu vârste de peste 50 de ani, dar și tinerii nu par să susțină în mod covârșitor această inovație, exceptând segmentul de vârstă 30-39 de ani, unde susținerea se apropie de respingere.
Atitudinea populației germane este crucială în perspectiva extinderii acestor servicii, având în vedere că Germania este cea mai mare piață auto din Europa, cu mulți producători și o educație auto ridicată a populației. Comparativ, în SUA, Google a dezvoltat serviciul de robotaxi prin Waymo, care oferă deja transport în mai multe orașe americane, realizând aproximativ 250.000 de curse pe săptămână. Tesla, pe de altă parte, este în faza de testare și omologare a propriilor vehicule pentru transportul fără șofer.
În China, avansul este semnificativ, cu mai multe companii dezvoltând vehicule robotaxi și implementând programe de testare. Un studiu realizat de S&P Global Mobility preconizează vânzarea a circa 800.000 de mașini robotaxi la nivel global până în 2035, cu mai mult de jumătate dintre acestea în China. Companii precum Baidu operează deja sute de vehicule robotaxi în Wuhan, iar Xpeng pregătește lansarea propriilor vehicule în anul următor.
Cea mai mare provocare pentru companiile ce doresc să ofere servicii de transport fără șofer în Europa este siguranța pasagerilor. Mașinile autonome trebuie să facă față situațiilor neprevăzute într-un trafic adesea periculos. Specialiștii susțin că tehnologia actuală de asistență oferă un grad de siguranță mai mare decât cel al șoferilor umani, având în vedere că majoritatea accidentelor sunt cauzate de erori umane.
Estimările pentru piața de servicii de transport cu robotaxi indică o valoare actuală de aproximativ 100 de milioane de euro, cu potențial de creștere la 400 de milioane de euro în următorii 10 ani.