Polonia investighează posibile influențe externe asupra alegerilor sale
Polonia a descoperit o potențială intervenție în campania sa electorală prezidențială, prin reclame pe Facebook care ar putea fi finanțate din străinătate. Guvernele europene sunt în alertă maximă pentru indicii de interferență electorală, mai ales după ce România a anulat alegerile prezidențiale din decembrie din cauza acuzațiilor de interferență rusească, acuzații pe care Moscova le-a negat.
Primul tur al alegerilor poloneze este programat duminică, având ca principali candidați pe primarul liberal al Varșoviei, Rafal Trzaskowski, membru al partidului de guvernământ Platforma Civică, istoricul Karol Nawrocki, care conduce Institutul de Memorie Națională din Polonia și candidează din partea PiS, și naționalistul de extremă dreapta Slawomir Mentzen.
Centrul de analiză a dezinformării NASK a identificat reclame politice pe Facebook care ar putea fi finanțate din străinătate. Materialele au fost afișate în Polonia și conturile de publicitate implicate în campanie au cheltuit mai mult pe materiale politice în ultimele 7 zile decât orice comitet electoral. NASK nu a precizat din ce țară ar fi putut proveni finanțarea.
Reclamele susțineau aparent unul dintre candidați, dar ar fi putut, de fapt, să aibă ca scop să acționeze în detrimentul acestuia și să destabilizeze situația din țară. Andrzej Kozlowski, șeful echipei de analiză a tendințelor narative și de verificare a faptelor din cadrul NASK, a menționat că reclamele urmau să discrediteze pe Nawrocki și Mentzen, susținând aparent pe Trzaskowski, dar putând fi o provocare.
NASK a raportat conturile în cauză companiei-mamă a Facebook, Meta, pentru a fi blocate și a informat Agenția de Securitate Internă a Poloniei, lucrându-se la determinarea originii și finanțării reclamelor. Meta nu a răspuns imediat la solicitările de comentarii.
Polonia a declarat anterior că rolul său de centru pentru ajutorul acordat Ucrainei o face o țintă principală pentru spionajul, sabotajul și atacurile cibernetice rusești. Ministrul afacerilor digitale, Krzysztof Gawkowski, a afirmat că Polonia se confruntă cu o „încercare fără precedent de intervenție în procesul electoral din partea Rusiei” și a adăugat că „sute de mii de zloți” au fost cheltuiți pentru reclame, dar a specificat că nu știe dacă Rusia este responsabilă pentru această campanie. Rusia a negat acuzațiile anterioare de imixtiune în alegerile străine.