Povestea unei actrițe din Cluj-Napoca: Cum a ajuns să plătească 140.000 de lei unei bănci în urma unei înșelătorii ingenioase
O actriță de la Teatrul Național din Cluj, Patricia Brad, a devenit victimă a unei escrocherii ingenioase, pierzând 100.000 de lei. Escrocheria, cunoscută sub numele de „creditul”, a început cu un apel telefonic de la un fals angajat al unei bănci, care i-a spus că cineva a încercat să obțină un credit pe numele ei.
Ulterior, Patricia a fost contactată de doi indivizi care s-au prezentat ca polițiști. Aceștia au sfătuit-o să își verifice identitatea și să fie atentă la persoanele cărora le-a oferit copie de buletin. „Aici cred că de fapt se construia încrederea”, a declarat actrița.
Apoi, un așa-zis specialist BNR i-a sugerat să obțină un credit pe sumă maximă, promițându-i că, după ce îi va trimite banii, el va anula creditul și astfel nimeni nu va mai putea lua un credit pe numele ei. Deși inițial a fost sceptică, Patricia a verificat numărul de telefon care o contactase, care apărea pe site-ul BNR, ceea ce a contribuit la convingerea ei.
Escrocii au indicat o sucursală bancară unde actrița să se prezinte personal. A luat un taxi, iar în timpul călătoriei, escrocii îi dădeau instrucțiuni prin telefon, spunându-i că o pot vedea pe camerele de supraveghere. Actrița a fost avertizată să spună că își ia un credit pentru renovarea apartamentului.
Deși inițial a avut noroc, deoarece site-ul ANAF nu funcționa, banca nu a putut verifica starea ei financiară și a închis apelul. A fost sunată din nou de un fals polițist, ceea ce a determinat-o să se prezinte la bancă și să ia creditul. După ce a scos suma de 100.000 de lei, escrocii au instruit-o să folosească un bancomat de Bitcoin pentru a transfera banii în moneda virtuală.
„Le-am pus sumele acolo, le-am introdus în acel bancomat, iar când am ajuns acasă, a închis telefonul și a șters toate mesajele. Acum va trebui să plătesc băncii înapoi 140.000 de lei, cu tot cu dobânzi”, a explicat Patricia Brad.
Actrița a depus plângere la poliție, care a demarat o anchetă. Iulian Timșa, purtător de cuvânt al IPJ Cluj, recomandă ca, în cazul unui apel suspect, persoanele să contacteze direct instituția menționată prin numerele oficiale și să nu divulge informații sensibile, inclusiv datele cardurilor bancare sau ale conturilor.
Banca Națională a României a emis, de asemenea, un avertisment referitor la intensificarea tentativelor de fraudă prin apeluri telefonice, mesaje și site-uri de internet.