Proiectele ambițioase ale Guvernului pentru finanțarea prin programul SAFE al UE
Guvernul României a propus mai multe proiecte pentru a beneficia de finanțare prin programul european SAFE, având un buget total de 150 de miliarde de euro. Printre acestea se numără Portul Constanța și două autostrăzi care vor conecta România de Ucraina și Republica Moldova.
Unul dintre principalele proiecte este Autostrada Moldovei, care va avea o lungime de 118 kilometri, și Autostrada Unirii, cu aproape 90 de kilometri. În prezent, șoferii pot circula pe aproximativ 103 kilometri din Autostrada Moldovei, între Ploiești și Mizil și între Buzău și Focșani. Autoritățile promit că, până la finalul verii viitoare, circulația va fi posibilă pe autostradă de la Ploiești până la Pașcani.
De la Pașcani la Suceava și mai departe spre Siret, Guvernul intenționează ca lucrările să fie finanțate din programul Acțiunea pentru Securitatea Europei (SAFE), creat în mai anul acesta pentru a sprijini statele care doresc să investească în zona de apărare. Premierul Ilie Bolojan consideră că cei 117,7 kilometri sunt importanți din perspective militară, civilă și economică. Deja a fost desemnat un constructor pentru cei 62 de kilometri de la Pașcani la Suceava, însă contractele, în valoare de circa 6 miliarde de lei, nu au fost semnate din cauza lipsei aprobării financiare din partea Ministerului de Finanțe.
Studiul de fezabilitate pentru porțiunea de la Suceava la Siret a fost aprobat recent, iar o parte din cei aproape 56 de kilometri este planificată a fi construită ca drum expres, cu benzi de circulație mai înguste și fără bandă de urgență.
De asemenea, Guvernul își propune ca programul SAFE să finanțeze o porțiune din Autostrada Unirii, care pornește de la Târgu Mureș și ajunge la granița cu Republica Moldova, mai exact între Târgu Neamț și Ungheni. Această porțiune are o lungime de aproximativ 89 de kilometri, cu o valoare estimată de 20,3 miliarde de lei.
Autoritățile justifică aceste propuneri de finanțare prin necesitatea de a îmbunătăți capacitatea de apărare a Uniunii Europene. Comisarul european pentru transporturi a subliniat recent că infrastructura actuală a Uniunii nu permite o apărare eficientă în cazul unei eventuale invazii ruse, având în vedere că nu a fost concepută pentru transportul trupelor și echipamentelor grele. Problema este că tancurile ar putea rămâne blocate în tuneluri sau ar putea exista riscuri pentru infrastructură, cum ar fi prăbușirea podurilor.