Proiectul moștenitorilor: Avansul lent al lucrărilor la noul terminal al Aeroportului Otopeni
Înghesuială la Aeroportul Otopeni, inclusiv pentru noul terminal. Nouă consorții au depus oferte pentru proiectarea acestuia, iar contractul ajunge la 40 de milioane de euro. În prezent, proiectul se află în fază incipientă, cu un avans lent. Construcția noului terminal este prevăzută pentru a fi finalizată în a doua parte a deceniului următor.
Compania Națională Aeroporturi București (CNAB) nu pare să se grăbească, iar termenul pentru depunerea ofertelor de construcție a fost 16 iunie. Următorul termen limită este 5 decembrie, când vor fi analizate ofertele depuse.
Noul terminal va dispune de cel puțin 20 de punți de îmbarcare, 48 de standuri noi de parcare pentru aeronave, iluminat natural, sisteme moderne pentru benzile de bagaje și controlul de securitate, climatizare, saloane protocol și VIP pentru pasageri, precum și spații generoase pentru food-court și duty-free. Vor fi construite piste noi și un nou turn de control, iar terminalul nou și cel vechi vor fi legate printr-o rețea complexă de drumuri și pasaje subterane.
Acest terminal va răspunde cererii în creștere a traficului aerian, fiind destinat atât companiilor aeriene de linie, cât și operatorilor low-cost, care vor avea o zonă specială de îmbarcare-debarcare. Terminalul va fi realizat modular, ceea ce va permite punerea etapizată în exploatare, pentru a acomoda treptat traficul aerian în expansiune.
Durata totală de implementare a contractului este de 10 ani și șase luni. La finalizarea integrală, aeroportul va putea acomoda, în 2040, 30 de milioane de pasageri, dublând astfel traficul actual, având în vedere că anul trecut, Aeroportul din Otopeni a avut 15,9 milioane de pasageri.
În structura sa actuală, Aeroportul din Otopeni poate gestiona între 16 și 18 milioane de pasageri, apropiindu-se rapid de capacitatea maximă. Noul terminal, cu o suprafață de aproximativ 176.000 m², va putea gestiona un trafic ce poate ajunge la 6.500 de pasageri pe oră în momentele de vârf.
Discuțiile despre realizarea unui nou terminal la Aeroportul Otopeni durează de mai bine de un deceniu. Investiția era inițial estimată la aproape 800 de milioane de euro, însă având în vedere timpul scurs, creșterile de preț la materialele de construcții și majorarea costului cu forța de muncă, investiția necesară va fi mult mai mare, posibil chiar spre 1,4 miliarde de euro.
Pe parcurs, costurile pot crește, la fel și durata lucrărilor, exemplificând astfel situații anterioare, precum inaugurarea aeroportului din Berlin, care a avut o întârziere de aproape 10 ani și un cost de peste 7 miliarde de euro, de trei ori mai mare decât cel estimat inițial.