Record de creștere a prețurilor la carburanți în urma conflictului israeliano-iranian
Liderul pieței distribuitoare de carburanți, OMV Petrom, a efectuat joi dimineață cea mai semnificativă scumpire de la începerea conflictului israeliano-iranian, de 5 bani/l la benzină și de 9 bani/l la motorină. România, fiind exportator net de benzină și importator net de motorină, se confruntă cu o majorare mai agresivă a prețului combustibilului diesel, pe lângă deficitul din Uniunea Europeană pentru acest tip de carburant.
Prețul carburanților pe piața autohtonă, în special al motorinei, se va afla sub o presiune constantă în perioada următoare, urmând traiectoria celui de pe piața europeană și globală, ca urmare a inflamării prețului petrolului, rezultat al conflictului israeliano-iranian. În urma scumpirii de joi dimineață, prețul benzinei standard în stațiile Petrom din București a ajuns la 7,12-7,19 lei/l, iar cel al motorinei standard la 7,22-7,27 lei/l.
Ceilalți distribuitori de pe piață vor urma probabil mișcarea OMV Petrom. De la începutul acestei luni, OMV Petrom a efectuat 4 scumpiri și o ieftinire, prețul benzinei majorându-se în total cu 15 bani/l, iar cel al motorinei cu 19 bani/l. Presiunii externe pe prețul carburanților s-ar putea adăuga o presiune internă, în cazul în care guvernul decide să majoreze accizele la carburanți, ca parte a strategiei de corectare a deficitului bugetar.
Motorina va fi foarte probabil mai afectată decât benzina, România fiind exportator net de benzină și importator net de diesel. De asemenea, prin terminalele din România, se alimentează cu motorină și Ucraina. Încă dinaintea declanșării conflictului israeliano-iranian, între 2 și 8 iunie, cea mai mare cantitate de motorină a fost importată de Kiev via România (15,3 mii de tone), aproape de 5 ori mai mult decât via Turcia (5,8 mii de tone). Ucraina a mai importat diesel din Egipt și Grecia câte 2,3 și, respectiv, 2,4 mii de tone.