România, pe un trend descendent în vânzările de mașini electrice
Europa a înregistrat un ușor declin al vânzărilor de autoturisme în primul trimestru al anului, dar vânzările de mașini electrice au crescut, atingând o cotă de piață de peste 15%. Conform datelor, înmatriculările de autoturisme noi din UE au scăzut cu 1,9% față de perioada similară din 2024, în contextul unor provocări economice globale pentru producătorii de automobile.
Segmentul de vehicule complet electrice a avut o creștere de peste 3 puncte procentuale față de anul trecut, ajungând la 15,2% în trimestrul 1. Hibridele au înregistrat o creștere și mai semnificativă, ocupând acum 35,5% din piață. În contrast, vehiculele pe benzină și diesel au scăzut la 38,3% din total, cu dieselul având doar 9,5% din piață.
Vânzările de mașini electrice au crescut cu 23,9%, ajungând la 412.997 de unități, cu cele mai mari creșteri înregistrate în Germania (+38,9%), Belgia (+29,9%) și Olanda (+7,9%). Franța, pe de altă parte, a văzut o scădere de 6,6% în vânzările de mașini electrice, deși a raportat o creștere de 47,5% la hibride.
În România, situația este diferită, cu un declin de 36,4% în vânzările de vehicule electrice, totalizând 2.161 de unități în primul trimestru, ceea ce o plasează printre puținele țări europene cu o scădere pe acest segment. Programul Rabla este așteptat să îmbunătățească situația pe segmentul electric. În schimb, segmentul hibrid a crescut cu 40,4%, ajungând la 15.788 de vehicule, ceea ce îl face cel mai mare segment de propulsie din România. Totodată, vânzările de mașini pe benzină și diesel au scăzut drastic, cu 18% și, respectiv, 40,5%.