Familiile victimelor tragediei Boeing 737 MAX contestă un acord cu Departamentul Justiției
Familiile unora dintre cele 346 de persoane care și-au pierdut viața în cele două prăbușiri fatale ale aeronavelor Boeing 737 MAX intenționează să se opună unui acord preliminar între Boeing și Departamentul Justiției al SUA (DOJ), care le-ar permite companiei să evite un proces penal. Avocatul acestora a declarat că familiile victimelor consideră acest acord insuficient pentru a aduce Boeing la răspundere pentru ceea ce judecătorul federal Reed O’Connor a numit anterior ”cea mai letală crimă corporativă din istoria SUA”.
Departamentul Justiției a prezentat vineri detaliile acordului în cadrul unei întâlniri de peste două ore cu familiile victimelor. Acestea au fost informate că au termen până joi pentru a depune obiecții scrise. Acordul ar împiedica organizarea procesului programat pentru 23 iunie, în care Boeing este acuzată că a indus în eroare autoritățile de reglementare americane în legătură cu un sistem esențial de control al zborului la modelul 737 MAX, avionul său cel mai bine vândut.
Boeing a refuzat să comenteze, dar avocatul Paul Cassell a subliniat că ”acest nou acord este un regres față de vara trecută, când Boeing era pregătită să își recunoască vinovăția. În noua variantă, compania nu mai pledează vinovat.” În iulie 2023, Boeing a fost de acord să pledeze vinovată pentru conspirație la fraudă penală, ca urmare a prăbușirilor din Indonezia (2018) și Etiopia (2019), și să plătească o amendă de până la 487,2 milioane de dolari.
Potrivit DOJ, detaliile finale ale unui eventual acord de neurmărire penală nu au fost încă negociate oficial între părți. Autoritățile americane au informat familiile că Boeing ar urma să plătească suplimentar 444,5 milioane de dolari într-un fond destinat victimelor accidentelor, sumă ce s-ar adăuga celor 500 de milioane deja plătite de companie în 2021. Fondurile ar urma să fie distribuite în mod egal între victimele celor două accidente.
Între timp, Boeing se află sub o supraveghere strictă din partea Administrației Federale a Aviației (FAA), în special după incidentul din ianuarie 2024, când un avion MAX 9, lipsit de patru șuruburi esențiale, a suferit o avarie gravă în zbor, pierzând un panou de ușă. În urma acestui incident, FAA a impus un plafon de producție de 38 de avioane pe lună.