Schimbări în Codul de Procedură Fiscală: Noutăți privind acordurile de preț anticipat și soluțiile amiabile
Acordurile de preț în avans ar putea fi aplicate și pentru perioade anterioare emiterii acestora, pentru cel mult trei ani anteriori depunerii cererii, conform unui proiect de ordonanță de urgență. De asemenea, proiectul aduce modificări în ceea ce privește procedurile amiabile, ca parte a convențiilor internaționale pentru evitarea dublei impuneri, fiind parte a demersului României de a adera la Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE).
Acordul de preț în avans este utilizat în cadrul evaluării prețurilor de transfer, adică prețurile la care se desfășoară tranzacții între companii afiliate. Un astfel de acord, solicitat de către contribuabil și acceptat de către Fisc, protejează contribuabilul de eventuale situații în care autoritatea fiscală ar putea stabili că unele tranzacții intragrup nu au fost realizate la preț de piață, impunând ulterior sume de plată părților implicate.
Acordul de preț în avans de tip roll-back, propus de Ministerul Finanțelor, poate extinde valabilitatea unui acord de preț în avans emis pentru tranzacții viitoare și poate fi util în evitarea unor dispute fiscale în domeniul prețurilor de transfer. Acest instrument se aliniază recomandărilor generale privind îmbunătățirea proceselor naționale pentru prevenirea disputelor fiscale și soluționarea acestora într-un interval de timp rezonabil.
Modificări în domeniul acordurilor de preț în avans
Se propune modificarea prevederilor pentru a permite extinderea valabilității unui acord de preț în avans și pentru perioade fiscale anterioare momentului depunerii cererii. Astfel, dacă tranzacțiile viitoare au avut loc anterior depunerii cererii în condiții similare, contribuabilul poate solicita extinderea valabilității acordului de preț în avans pentru o perioadă de până la trei ani fiscali anteriori anului în care s-a depus cererea.
Extinderea valabilității acordului de preț în avans pentru perioade anterioare se aprobă de către organul fiscal competent, în condițiile stabilite prin ordin al președintelui ANAF. Contribuabilii vor putea solicita această facilitate și pentru perioade în care există o inspecție fiscală în desfășurare. În acest caz, inspecția se suspendă până la emiterea deciziei, dar nu mai mult de 6 luni.
Procedura amiabilă
Se propune restructurarea și introducerea unor prevederi care să îmbunătățească cadrul de aplicare a convențiilor și tratatelor fiscale, precum și rezultatele procedurilor amiabile soluționate. Modificările vizează armonizarea formulărilor din legea națională cu standardele prevăzute de Art. 25 al Convenției model OECD de evitare a dublei impuneri și introducerea unor norme procedurale similare celor din Directiva (UE) 2017/1852 a Consiliului privind mecanismele de soluționare a litigiilor fiscale în Uniunea Europeană.
Printre propunerile de modificare se numără asigurarea accesului contribuabilului la procedura amiabilă și în cazul în care acesta identifică acțiuni ale unuia sau ambelor state care ar putea duce la o impozitare neconformă cu prevederile unei convenții fiscale, fără a aștepta producerea efectelor. De asemenea, se precizează un termen de trei ani în care persoana afectată se poate adresa autorității competente pentru declanșarea procedurii amiabile.
În ceea ce privește implementarea rezultatului unei proceduri amiabile desfășurate cu o altă autoritate competentă, se propune emiterea unei decizii de soluționare similar cu prevederile referitoare la procedurile amiabile derulate în baza Directivei (UE) 2017/1852. Se asigură, astfel, accesul la procedura amiabilă în cazurile în care convențiile sau acordurile de evitare a dublei impuneri nu includ o prevedere similară.
Modificările propuse vor aduce clarificări privind interacțiunea dintre calea de atac judiciară și procesul de soluționare a procedurii amiabile, precum și aplicabilitatea normelor propuse pentru procedurile amiabile aflate în derulare la data intrării în vigoare a acestor modificări.