Stellantis ia în considerare desprinderea de Maserati
Grupul auto Stellantis analizează o posibilă vânzare a producătorului de automobile de lux Maserati, aceasta fiind una dintre opțiunile în cadrul unei restructurări a portofoliului care cuprinde 14 mărci. Discuțiile privind viitorul Maserati au început înainte de numirea noului director general, Antonio Filosa, care își va prelua atribuțiile în curând.
Viabilitatea celor 14 mărci din portofoliul grupului, printre care se numără Chrysler, Peugeot, Jeep și Alfa Romeo, a fost o prioritate pentru președintele Stellantis, John Elkann, în timpul interviurilor pentru postul de CEO. Stellantis se confruntă cu provocări precum tarifele mari impuse de SUA și intensificarea concurenței din partea rivalilor chinezi.
În aprilie, Stellantis a angajat firma de consultanță McKinsey pentru a evalua impactul tarifelor americane asupra Maserati și Alfa Romeo. Deși grupul a afirmat că este decis să păstreze cele două mărci, evaluarea McKinsey include opțiunea vânzării Maserati, singura marcă de lux din portofoliu. O sursă a menționat că evaluarea este în stadiu preliminar.
Un purtător de cuvânt al Stellantis a declarat că „Maserati nu este de vânzare”. Predecesorul lui Filosa, Carlos Tavares, a refuzat să ia în considerare renunțarea la mărcile din portofoliu. Totuși, analiștii sugerează că un portofoliu mai redus ar putea îmbunătăți marjele de profit ale Stellantis, având în vedere că acțiunile grupului au pierdut două treimi din valoare din martie 2022 până în prezent.
Vânzările Maserati s-au înjumătățit în 2024, ajungând la 11.300 de unități, iar divizia a raportat pierderi operaționale de 260 milioane de euro anul trecut. În prezent, nu există planuri pentru lansarea unor noi modele, așteptându-se un nou plan de afaceri. Directorul mărcii, Santo Ficili, a declarat că noul plan va fi prezentat după ce Filosa va prelua funcția de CEO.
O sursă a afirmat că Stellantis s-a împăcat cu ideea că are prea multe mărci, ceea ce îngreunează investițiile corespunzătoare. Deși McKinsey nu a fost angajată explicit pentru a gasi un cumpărător pentru Maserati, mandatul include toate opțiunile, inclusiv vânzarea.
Consiliul director al Stellantis este împărțit în privința planurilor pentru Maserati. Unii membri susțin că vânzarea ar fi cea mai bună opțiune, în timp ce alții cred că marca are încă valoare și că vânzarea ar afecta reputația grupului. Constructorii chinezi, precum Chery, ar putea fi interesați de achiziționarea unei mărci europene pentru a-și susține expansiunea în această regiune.