Tarife majorate pentru traversarea podurilor peste Dunăre, în direcția mării
Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a lansat vineri în dezbatere un proiect pentru actualizarea tarifului de utilizare și a tarifului de trecere pe rețeaua de drumuri naționale din România. Executivul propune modificarea OUG nr. 15/2002, care reglementează aceste tarife, și introduce noi costuri pentru traversarea podurilor, inclusiv pentru Podul pe DN 2A între Giurgeni și Vadu Oii, precum și pentru podurile de pe autostrada A2 între Fetești și Cernavodă.
Guvernul a justificat aceste modificări prin faptul că, din anul 2022, cuantumul amenzilor aplicate pentru lipsa rovinietei valabile pentru categoriile B – H a rămas neschimbat. În acest context, se propune actualizarea Anexei nr. 2, care stabilește cuantumul amenzilor contravenționale pentru lipsa rovinietei. În anul 2024, numărul contravențiilor pentru circulația fără achitarea tarifului de utilizare a rețelei de drumuri naționale a depășit 750.000, ceea ce sugerează că amenzile actuale nu descurajează acest fenomen.
Cuantumul amenzilor pentru lipsa peajului valabil a fost stabilit în anul 2015, fiind calculat la zece ori tariful de trecere pentru amenda minimă și de douăzeci de ori tariful de trecere pentru amenda maximă. De asemenea, amenda stabilită prin procesul-verbal de constatare a contravenției poate fi achitată la jumătate din minimul acesteia, în termen de 15 zile de la comunicare.
Ultima actualizare a tarifelor de trecere a avut loc în anul 2018, iar noul proiect de lege propune actualizarea acestora cu indicele lunar al prețurilor de consum pentru servicii, în perioada decembrie 2018 – decembrie 2024, conform datelor statistice publicate de INS. Tarifele de utilizare și de trecere achitate înainte de intrarea în vigoare a noilor tarife își vor menține valabilitatea.