Transformarea unei națiuni: povestea impresionantă a celui mai grandios proiect minier din istorie, o reușită chineză de 23 de miliarde de dolari
Cu un cost total estimat de cel puțin 23 de miliarde de dolari, Simandou se dovedește a fi cel mai mare proiect minier din istorie, având potențialul de a transforma Guineea într-una dintre țările cu cele mai rapide creșteri economice din lume. Finalizarea acestui megaproiect, după o așteptare de aproape trei decenii, ar putea schimba radical balanța puterii pe piața minereurilor de fier, favorizând cel mai mare consumator global, China.
Poreclit „ucigașul Pilbarei” datorită capacității sale de a pune capăt dominației Australiei asupra minereurilor de fier, Simandou ar putea iniția o revoluție verde în industria oțelului, datorită zăcămintelor de înaltă calitate. Oamenii din Guineea, cu o populație de 15 milioane de locuitori, își pun speranțele în deschiderea minei uriașe, care ar putea schimba soarta națiunii africane.
Conform estimărilor Financial Times, în următorii câțiva ani, Guineea ar putea produce 120 de milioane de tone de minereu de fier pe an, ceea ce ar conduce la o creștere economică de patru ori până în 2040, cu o rată anuală de aproape 10%.
Guvernul din Guineea a inițiat construcția a sute de kilometri de cale ferată pentru a conecta mina Simandou de portul de pe coasta de vest, de unde minereul va fi exportat. Ministrul minelor din Guineea, Bouna Sylla, a declarat: „Avem ocazia să schimbăm mărimea țării noastre și viața poporului nostru.” Proiectul Simandou 2040 ar urma să atragă investiții de 200 de miliarde de dolari pentru dezvoltarea infrastructurii, inclusiv drumuri, rafinării, parcuri industriale, școli și agricultură.
Optimismul autorităților din Guineea vine după aproape 30 de ani de scandaluri de corupție și lupte corporative în jurul proiectului, care a fost inițial încredințat companiei miniere Rio Tinto în 1997. Proiectul a fost marcat de instabilitate politică, incluzând două lovituri de stat și patru președinți, iar Rio Tinto deține acum doar 25% din mină. Guvernul din Guineea deține 15%, iar grupul chinez de aluminiu Chinalco este implicat în două dintre cele patru blocuri ale minei.
În plus, Winning Consortium Simandou (WCS), o companie chinezo-singaporeză, controlează celelalte două blocuri. Printre investitori se numără și Baowu Steel Group, cel mai mare producător de oțel din lume, iar generalul Mamadi Doumbouya, care a preluat puterea în urma unei lovituri de stat în 2021, a jucat un rol crucial în finalizarea acestui megaproiect.
Deschiderea minei din Simandou va introduce o nouă sursă semnificativă de fier pe piață, având potențialul de a modifica fundamental dinamica dintre marii producători de minereu. Analistul grupului de cercetare CRU, Eric Hedborg, a subliniat că „nu am mai văzut ceva similar de foarte mult timp.” Pe măsură ce tot mai multe oțelării adoptă procese de producție mai ecologice, minereul de înaltă calitate din Simandou, cunoscut sub numele de „caviarul minereurilor de fier”, va deveni din ce în ce mai căutat.
Guineea își propune să construiască 3.000 de kilometri de autostrăzi în următorii 15 ani, în condițiile în care în prezent are mai puțin de 100 de kilometri de autostrăzi.

