UE amână deciziile esențiale pentru industria auto
Uniunea Europeană a anunțat că va amâna cu o săptămână publicarea propunerilor pentru sectorul auto, care ar putea relaxa normele comunitare privind emisiile vehiculelor. Această informație a fost confirmată luni de un purtător de cuvânt al Comisiei Europene.
În data de 10 decembrie, Executivul comunitar era așteptat să prezinte un pachet de propuneri în cadrul revizuirii regulamentului UE privind emisiile de carbon pentru industria auto. Totuși, un proiect al agendei Executivului consultat de Reuters indică faptul că blocul comunitar va întârzia publicarea acestui pachet.
Negocierile continuă la nivelul UE, fiind analizate toate propunerile statelor membre. În 2022, Uniunea Europeană a decis că, începând din 2035, mașinile noi comercializate în blocul comunitar nu vor mai avea voie să emită dioxid de carbon (CO2). Aceasta înseamnă că nu vor mai putea fi înmatriculate mașini noi echipate cu motoare cu ardere internă.
Un grup de șase premieri, printre care Giorgia Meloni și Donald Tusk, a solicitat ca viitoarea revizuire a normelor UE pentru mașinile noi să permită comercializarea modelelor hibride de tip plug-in, a celor cu autonomie extinsă și a celor care utilizează tehnologia celulelor de combustibil chiar și după 2035. Aceasta a fost menționată într-o scrisoare adresată președintelui Comisiei, Ursula von der Leyen.
Producătorii auto europeni susțin că au nevoie de flexibilitate în privința politicii auto din 2035 pentru a face față vânzărilor sub așteptări de vehicule electrice (EV) și concurenței strânse provenite din China. Unii oficiali UE au sugerat că propunerile auto ar putea fi amânate până în 2026.
Guido Guidesi, ministrul Dezvoltării Economice din regiunea italiană Lombardia, care este puternic dependentă de sectorul auto, a avertizat că amânarea reglementărilor va provoca și mai multă incertitudine pentru producătorii auto. În același timp, costurile ridicate cu energia și forța de muncă din Europa obligă producătorii să elimine locuri de muncă și să mute investițiile în alte părți.
În contrast, Guvernul francez a dat prioritate unei „preferințe europene” pentru vehiculele electrice, în încercarea de a evita pierderile de locuri de muncă. Producători auto precum Stellantis, Volkswagen și Renault caută clarificări cu privire la viitorul interdicției, în timp ce analizează investiții în valoare de miliarde de euro.

