UE propune un centru de excelență pentru securitatea maritimă în Marea Neagră
Uniunea Europeană intenționează să înființeze un hub pentru securitate maritimă în Marea Neagră, cu scopul de a monitoriza regiunea strategică și de a proteja infrastructura critică. Această inițiativă vine ca răspuns la războiul Rusiei în Ucraina și la îngrijorările legate de securitatea cablurilor submarine și a instalațiilor offshore.
Hub-ul ar urma să fie creat pe termen scurt, cu o „sentiment de prioritate”, având în vedere agresiunea Rusiei. Conform unui document al UE, acesta va utiliza contribuțiile țărilor riverane Mării Negre și ale statelor membre pentru a „îmbunătăți conștientizarea situației maritime și schimbul de informații, monitorizarea în timp real de la spațiu până la fundul mării și avertizarea timpurie”.
Printre activitățile hub-ului se numără monitorizarea cablurilor submarine, a instalațiilor offshore și a operațiunilor din sectorul gazelor și energiei eoliene, folosind senzori subacvatici, nave telecomandate și drone de supraveghere.
Kaja Kallas, șefa diplomației europene, a menționat că acest hub ar putea sprijini și monitorizarea componentei maritime a unui viitor acord de pace între Rusia și Ucraina. Bruxelles-ul a prezentat, de asemenea, o strategie mai amplă pentru regiunea Mării Negre, care include investiții în infrastructura de transport pentru utilizare militară, esențiale pentru transportul echipamentelor militare grele în contextul amenințării ruse.
„Securitatea în Marea Neagră este vitală și pentru securitatea europeană”, a afirmat Kallas, subliniind că aceasta este subminată de „războiul total al Kremlinului în Ucraina și de atacurile hibride asupra infrastructurii maritime”. Comisarul european pentru extindere, Marta Kos, a adăugat că strategia este un răspuns la „provocările geopolitice” într-o lume în care „dependențele sunt transformate în arme”.
Marea Neagră este văzută ca „o punte către Caucazul de Sud și Asia Centrală și o arteră vitală pentru comerțul cu energie și alimente”. România și Bulgaria, singurele state membre ale UE de la Marea Neagră, vor beneficia de investiții în modernizarea porturilor, căilor ferate și aeroporturilor pentru a facilita transportul echipamentelor militare grele. Kallas a menționat că „acest lucru va ajuta la asigurarea faptului că trupele pot fi acolo unde este nevoie, atunci când este nevoie”.
Estimările privind costurile modernizării infrastructurii de transport pentru scopuri militare sunt de aproximativ 75 de miliarde de euro. UE ia în considerare și alte măsuri, cum ar fi monitorizarea proprietăților străine asupra porturilor și a altor facilități-cheie, dezvoltarea de noi coridoare energetice, legături de transport și infrastructură digitală, precum și sprijinirea comunităților de coastă în fața daunelor cauzate de război și schimbările climatice.
Kos a subliniat că „în întreaga lume, țările caută acum cooperare cu parteneri de încredere și predictibili, ceea ce UE reprezintă. Astfel de parteneriate ne vor face mai siguri colectiv și vor crea oportunități de afaceri pentru toată lumea.” Comisia Europeană dorește, prin noua strategie, să consolideze legăturile cu Ucraina, Moldova, Georgia, Turcia, Armenia și Azerbaidjan.