Vacanțele europenilor și provocările întârzierilor record în zboruri
Uniunea Europeană (UE) a avertizat că întârzierile companiilor aeriene ar putea atinge cele mai grave niveluri din istorie în această vară, pe fondul grevelor controlorilor de trafic aerian, incendiilor și a unei cereri crescute, conform raportului Financial Times.
Noi recorduri după pandemia de COVID-19
Oficialii UE au declarat că sistemul de control al traficului aerian funcționează la limitele sale din cauza lipsei de personal și a numărului record de zboruri, care a crescut semnificativ după pandemia de COVID-19. Un înalt oficial UE a menționat: „Anul trecut am avut cea mai proastă vară din istorie în ceea ce privește întârzierile și anulările. Anul acesta va fi foarte similar.”
Aproximativ 37.000 de zboruri au fost programate în Europa în zilele cele mai aglomerate, ceea ce reprezintă limita capacității de gestionare a controlorilor de trafic aerian. Eurocontrol a raportat că traficul aerian a crescut cu 5% în acest an comparativ cu aceeași perioadă din 2024, iar întârzierile generale au crescut, de asemenea, cu 5%.
Întârzieri în nouă țări europene
Se estimează că lipsa capacității de control al traficului aerian va cauza întârzieri semnificative în nouă țări, inclusiv Franța, Germania, Grecia și Spania, care sunt printre cele mai populare destinații turistice. Grevele sindicatelor, în special în Franța, au agravat problema, cu două zile de greve ale personalului de control al traficului aerian care au dus la anularea a 4.000 de zboruri. Greva de joi a costat aproximativ 100 de euro pe minut, conform Eurocontrol.
Air France-KLM a fost afectată semnificativ de aceste perturbări, riscând pierderi financiare considerabile, conform ministrului francez al Transporturilor, Philippe Tabarot.
Aeroporturi aglomerate și vreme extremă
Apostolos Tzitzikostas, comisarul UE pentru Transporturi, a subliniat că blocul operează cu un spațiu aerian redus din cauza războiului din Ucraina, ceea ce, împreună cu deficitul de personal de control aerian, amenință să suprasolicite rețeaua aeronautică și să frustreze pasagerii. Tzitzikostas a afirmat că „Europa nu își poate permite haos pe cer” în contextul aeroporturilor fiind „mai aglomerate decât oricând”.
Incendiile de vegetație au reprezentat, de asemenea, o problemă majoră, închizând temporar aeroportul din Marsilia și atracții turistice din Grecia, precum Acropole, din cauza căldurii extreme. Efectele schimbărilor climatice sunt considerate o mare îngrijorare, cu prognoze pentru fenomene meteorologice extreme care ar putea afecta aviația.
Provocările lipsurilor de personal și „Cerul unic european”
O altă cauză importantă a întârzierilor este lipsa personalului de control al traficului aerian. Tzitzikostas a solicitat miniștrilor transporturilor din UE să asigure că controlorii de trafic aerian își îndeplinesc obligațiile. Deși unii piloți pot obține licențele într-un an, în unele zone ale Europei, personalul de control aerian trebuie să treacă printr-o pregătire de cinci ani.
Rafael Schvartzman, vicepreședinte pentru Europa la Asociația Internațională a Transportului Aerian, a declarat că întârzierile în continuare sunt „inacceptabile” și a criticat lipsa sancțiunilor pentru acest eșec. Companiile aeriene au cerut finalizarea inițiativei „Cerul unic european”, care ar permite transportatorilor să aleagă cele mai directe rute, reducând astfel întârzierile cauzate de un sistem de control aerian fragmentat. Această situație continuă să frustreze călătorii și operatorii din întreaga Europă.