Vaticanul promovează „misionarismul digital” prin intermediul TikTok și Instagram
Vaticanul încurajează propagarea mesajului creștin prin rețelele de socializare pentru a ajunge la cât mai mulți oameni care au nevoie de acest mesaj, organizând săptămâna aceasta, la Roma, ‘Jubileul Misionarilor Digitali și al Influencerilor Catolici’.
‘Toată lumea folosește rețelele de socializare, este important să fim și noi acolo’, afirmă părintele Giuseppe Fusari, care are 63.000 de urmăritori pe Instagram și împarte pasaje din Evanghelie prin videoclipuri.
Acest ‘preot cool’ dintr-o parohie din Brescia a participat la evenimentul organizat de Vatican, care reunește mii de vedete ale rețelelor de socializare. El folosește platformele zilnic pentru a împărtăși ‘cuvântul lui Dumnezeu’ și pentru a atrage atenția asupra vieții de zi cu zi, inclusiv prin videoclipuri cu cățelul său chihuahua.
Sora Albertine, o influencere catolică din Franța cu peste 320.000 de urmăritori pe Instagram, consideră că platformele digitale sunt un ‘câmp misionar’ unde poate ajunge la tineri și la necatolici. ‘Acest eveniment ne permite să ne cunoaștem’, a declarat ea, subliniind importanța sprijinului oferit de Vatican pentru această formă modernă de evanghelizare.
Sora Albertine își povestește viața de zi cu zi pe rețelele sociale, oferind sfaturi despre citirea Bibliei și rugăciuni ghidate, folosind un limbaj simplu și o editare dinamică. Comentariile utilizatorilor reflectă aprecierea pentru abordarea sa accesibilă: ‘Vă mulțumesc pentru acest sfat scurt, eficient, accesibil începătorilor!’ și ‘Nu sunt creștină, dar simplitatea și profunzimea cuvintelor dumneavoastră mă ating profund’.
‘De fapt, chiar acum, acolo sunt oamenii, iar treaba noastră este să mergem să-i întâlnim acolo unde sunt ei’, a spus sora Albertine, menționând valul de decreștinizare din Europa.
Francesca Parisi, o profesoară din sudul Italiei, încearcă să ‘risipească prejudecățile care îi înconjoară pe catolici’ prin videoclipuri scurte pe TikTok, având peste 21.000 de urmăritori. Tânăra s-a convertit târziu și vrea să ajungă la cei care s-au distanțat de Biserică.
Misionarii digitali au avut propria Liturghie în Bazilica Sfântul Petru, unde Papa Leon al XIV-lea, cu 14 milioane de urmăritori pe Instagram, i-a îndemnat să ‘hrănească rețelele sociale și mediile digitale cu speranță creștină’. Cardinalul filipinez Luis Antonio Tagle a subliniat importanța utilizării responsabile a rețelelor sociale.
Cu toate acestea, poziția Vaticanului rămâne neclară în ceea ce privește regulile și recomandările pentru misionarii digitali. Sora Albertine întreabă: ‘Ar fi necesar un mandat? Există o durată pentru această misiune?’, evidențiind discuțiile despre cum să se dezvolte această nouă formă de evanghelizare.