Verificare de conformitate la ANAF: 47.513 companii din 2.440 de locații din România au acumulat datorii de aproape 30 de miliarde de lei către bugetul de stat
Curtea de Conturi a realizat un audit de conformitate la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) în care a exprimat concluzii cu rezerve referitoare la respectarea legislației în ceea ce privește formarea, evidențierea, urmărirea și încasarea veniturilor bugetului general consolidat în anul 2023. Auditul a scos la iveală deficiențe în evidența contabilă a veniturilor, stabilirea riscului fiscal, activitatea în domeniul prețurilor de transfer, soluționarea cererilor de rambursare a TVA și colectarea creanțelor bugetare din TVA și impozit pe profit.
Analiza efectuată de echipa de audit, bazată pe datele primite de la ANAF, Centrul Național pentru Informații Financiare și Oficiul Național Registrul Comerțului, a relevat necesitatea investigării contribuabililor care au sedii fiscale la aceeași adresă și înregistrează datorii mari către bugetul de stat. La data de 31.12.2023, au fost identificate 2.440 de adrese cu datorii totale de peste 1 milion lei/adresă, însumând un total de 47.513 firme și datorii cumulate de aproape 30 miliarde de lei (29.666.938 mii lei).
În cadrul analizei, auditorii au semnalat existența a 361 de adrese cu mai mult de 10 firme, dintre care 72 au mai mult de 100 de firme în aceeași locație. Este esențial ca analiza de risc efectuată de ANAF să surprindă acest comportament neconform.
Curtea de Conturi a recomandat modificarea cadrului legal care permite înregistrarea unor sedii sociale multiple la aceeași adresă, inclusiv pe baza unor contracte de asistență juridică. Au fost identificate adrese în București unde, de exemplu, un număr de 6.061 persoane fizice autorizate și 2.398 societăți comerciale își declarau sediul într-un singur spațiu. De asemenea, în Sectorul 2, într-un apartament de pe strada Arhitect Grigore Ionescu, funcționau 2.736 firme, cu datorii totale de 124.773.065 lei.
Raportul de audit subliniază că riscul fiscal generat de funcționarea a numeroase firme la aceeași adresă trebuie evaluat de organele fiscale. Acest tip de organizație poate facilita transferul firmelor cu datorii mari către alți acționari, ceea ce poate face ineficiente măsurile de recuperare fiscală.
În ceea ce privește activitatea Serviciului executare silită cazuri speciale regional București, auditorii au constatat lipsa unei proceduri operaționale pentru înregistrarea debitelor provenite din sentințe penale, iar aplicația informatică folosită nu permite centralizarea eficientă a acestor debite.
Analiza activității ANAF privind estimarea GAP-ului TVA a evidențiat necesitatea dezvoltării capacității de a identifica activitățile vulnerabile și de a lua măsuri administrative pentru creșterea conformării fiscale. Raportul Comisiei Europene din decembrie 2024 arată că România a înregistrat un trend descrescător al decalajului de conformitate cu TVA, de la 34,8% în 2021 la 30,6% în 2022.
Auditul a scos la lumină neconformități semnificative în structurile teritoriale ale ANAF, cu venituri suplimentare identificate de 572.458 mii lei și erori de înregistrare contabilă de 2.762.819 mii lei. Recomandările formulate vizează atât remedierea acestor neconformități la nivel central, cât și la nivelul structurilor teritoriale ale ANAF.