Toyota încheie anul financiar cu o surpriză neplăcută: profitul a scăzut din cauza reducerilor și a comisioanelor în creștere
Rezultatele financiare ale Toyota Motor, cel mai mare producător auto din lume, pentru anul fiscal încheiat pe 31 martie 2025, au fost negative comparativ cu cifrele din anul precedent, în ciuda unei creșteri ușoare a vânzărilor. Compania a raportat o scădere neașteptat de mare, de peste 10 procente, a profitului operațional.
În cadrul unei transmisii live, Toyota a anunțat o creștere a veniturilor totale cu 6,5%, ajungând la 48.000 miliarde yeni, cu peste 3.000 miliarde yeni mai mult decât în anul fiscal 2024. Totuși, costurile mărite au afectat profitul operațional, care a scăzut la 4.795 miliarde yeni, echivalentul a aproximativ 30 miliarde euro.
Vânzările Toyota în cele 12 luni ale anului fiscal au fost relativ stabile, cu 9,36 milioane de vehicule livrate, comparativ cu 9,44 milioane în anul precedent, ceea ce reprezintă o scădere de sub un procent, în special din cauza pieței din China. Valoarea EBIT a scăzut cu 7,9%, totalizând 6.414 miliarde yeni, iar profitul net s-a diminuat cu 3,6%, ajungând la 4.765 miliarde yeni.
Compania a explicat că a înregistrat creșteri ale costurilor din cauza eforturilor de marketing și a fluctuațiilor cursurilor de schimb. Costurile de marketing au fost generate în principal de procedurile de reducere a stocurilor, incluzând reduceri de prețuri și creșterea comisioanelor pentru dealeri.
Veniturile din vânzări din operațiunile auto au crescut cu 1.933,6 miliarde de yeni, sau 4,7%, atingând 43.199,8 miliarde de yeni, dar profitul operațional al sectorului automotive a scăzut cu 681,1 miliarde de yeni, sau 14,7%, la 3.940,2 miliarde de yeni. În ceea ce privește serviciile financiare, veniturile au crescut cu 996,9 miliarde de yeni, adică 28,6%, la 4.481,1 miliarde de yeni, cu o creștere a profitului operațional cu 113,4 miliarde de yeni, plus 19,9%, la 683,5 miliarde de yeni.
Pe regiuni, Japonia a contribuit cu venituri de 21.859 miliarde de yeni, în creștere cu 4,0%, însă cu o scădere semnificativă a profitului operațional, parțial din cauza amenzilor primite de marca Hino. În America de Sud, veniturile s-au majorat cu 7,6%, dar profitul operațional a scăzut cu aproape 10 procente. În Europa, Toyota a avut venituri de 6.300 miliarde yeni, cu 11,1% mai mari decât în anul anterior, fiind singura regiune majoră unde s-a înregistrat o creștere a profitului operațional cu 7,1%, la 415 miliarde yeni. Această performanță s-a datorat eforturilor de reducere a costurilor.
Conducerea Toyota a anunțat că impactul tarifelor vamale din SUA, o piață care reprezintă aproximativ un sfert din vânzările companiei, s-a făcut simțit doar în anul fiscal început pe 1 aprilie, cu o sumă estimată de 180 de miliarde yeni pentru lunile aprilie și mai. Din acest motiv, Toyota anticipează o nouă scădere a profitului operațional în anul fiscal 2026, de peste 20%, deși preconizează o creștere a veniturilor de 1%.