Jurnal de ConstantaJurnal de Constanta
  • Politică
  • Local
  • Actual
  • Economic
  • Extern
  • Sănătate
  • Showbiz
  • Sport
Citind: Descoperă avantajele surprinzătoare ale stilului de viață mediteranean
Distribuie
Notificare Afișați mai multe
Font +/-Aa
Font +/-Aa
Jurnal de ConstantaJurnal de Constanta
Cautare
  • Categorii
    • Actual
    • Economic
    • Extern
    • Local
    • Politică
    • Sănătate
    • Showbiz
    • Sport
  • Info
    • Contact
Urmați-ne
© 2025 jurnaldeconstanta.ro
Sănătate

Descoperă avantajele surprinzătoare ale stilului de viață mediteranean

Gheorghe Panu
Ultima actualizare: 10/05/2026 20:51
Gheorghe Panu
310
Distribuie
8 Min Citire
beneficiile dietei mediteraneene 6a00d2fb63c58
Distribuie

Avantajele stilului de viață mediteranean

Luna mai este recunoscută nu doar ca Luna Internațională a Dietei Mediteraneene, ci și ca Luna Sănătății Mentale. Dieta mediteraneană, cunoscută pentru efectele sale benefice asupra sănătății cardiovasculare, oferă numeroase avantaje și pentru sănătatea mentală, confirmate prin studii științifice. Această dietă se referă la obiceiurile alimentare caracteristice populațiilor de pe malurile Mării Mediterane.

UNESCO a declarat dieta mediteraneană o moștenire culturală valoroasă, evidențiind practicile responsabile și prietenoase cu mediul înconjurător din agricultură și alimentație. Deși Marea Mediterană își împărtășește țărmurile cu 21 de țări, dieta mediteraneană este asociată în principal cu Grecia, sudul Italiei și alte națiuni sud-europene, ai căror locuitori sunt printre cei mai sănătoși din lume.

Studiile asupra stilului de viață mediteranean au început acum aproximativ 70 de ani, când cercetătorii au observat rate reduse de boli cardiovasculare și afecțiuni cronice în rândul acestor populații. Un aspect surprinzător este că populațiile sărace din orașele mediteraneene aveau o sănătate mai bună comparativ cu cei înstăriți din metropolele americane, chiar și atunci când aceștia proveneau din zona mediteraneană. Aceasta a condus la cercetarea factorilor de mediu, inclusiv stilul de viață.

Caracteristicile dietei mediteraneene

Alimentația specifică stilului mediteranean se remarcă prin:

  • Consumul zilnic de cereale nerafinate, sub formă de pâine și paste din făină integrală, ovăz și orez brun;
  • Consumul zilnic de fructe, legume, diferite oleaginoase și produse lactate slabe;
  • Utilizarea uleiului de măsline ca principală sursă de grăsimi;
  • Aportul moderat de alcool, de obicei sub formă de vin roșu, la mese;
  • Consumul moderat de pește, pui, ouă, cartofi și dulciuri;
  • Consumul ocazional (o dată pe lună) de carne roșie.

Acizii grași omega-3 din pește, în special EPA și DHA, sunt considerați molecule bioactive esențiale din dieta mediteraneană, având efecte cardioprotectoare. Studiile au demonstrat că aceștia pot reduce riscul de boală coronariană, crescând nivelul de HDL-colesterol și scăzând trigliceridele.

De asemenea, nucile și semințele din această regiune contribuie la aportul de omega-3 prin acidul alfa-linolenic. Un studiu din 2015 a evidențiat proprietățile neuroprotectoare ale acestui acid, stimulând producția proteinei neuronale BDNF, esențială pentru sănătatea neuronală.

Beneficiile uleiului de măsline

Uleiul de măsline, specific dietei mediteraneene, este bogat în acizi grași mononesaturați, care contribuie la un profil lipidic optim și îmbunătățesc parametrii sangvini. Consumatorii regulat de ulei de măsline au un profil lipidic mai bun comparativ cu cei care consumă grăsimi saturate. Pe lângă acizii grași, uleiul de măsline conține polifenoli și alți fitonutrienți care beneficiază sănătatea.

Fructele și legumele sunt esențiale în dieta mediteraneană, având un conținut bogat în fibre, vitamina C și polifenoli, cu efecte protectoare asupra sistemului cardiovascular. Consumul crescut de fructe și legume este asociat cu un risc redus de accident vascular, diabet zaharat de tip 2, cancer colorectal și obezitate.

Leguminoasele

Leguminoasele, cum ar fi lintea, fasolea și năutul, sunt surse importante de fibre, proteine și micronutrienți. Acestea contribuie semnificativ la dieta mediteraneană și sunt asociate cu numeroase beneficii pentru sănătate.

Concluzie

Cercetările continuă pentru a înțelege pe deplin impactul dietei mediteraneene asupra sănătății, dar efectele sale benefice sunt deja bine documentate. Acestea includ îmbunătățirea profilului lipidic, acțiuni antioxidante și antiinflamatoare, precum și producerea de metaboliți benefici de către microbiota intestinală. Este important de subliniat că alimentația este doar o parte din stilul de viață mediteranean, care include activitate fizică, odihnă și o viață culturală activă.

Știri asemănătoare

Mierea: Comoara naturală plină de nutrienți valoroși

Un festin de vitamine, antioxidanți și fibre pentru preparatele din timpul Postului Mare

Secretul unei diete echilibrate: arta moderației

Ce efecte are organismul tău după o zi întreagă de post: Avantaje și pericole pentru sănătate

Nutrienți vitali pentru un ten strălucitor și sănătos

Etichete:beneficii nutritivedieta sanatoasasanatate mentalastil mediteraneanulei de masline

Sign Up For Daily Newsletter

Be keep up! Get the latest breaking news delivered straight to your inbox.
[mc4wp_form]
By signing up, you agree to our Terms of Use and acknowledge the data practices in our Privacy Policy. You may unsubscribe at any time.
Distribuie acest articol
Facebook Copiază legătură Imprimare
Distribuie
Articolul precedent alexandru nazare anunta ca a avut o discutie foarte buna cu sp este esential sa comunicam clar ce vrem sa facem ca tara 6a00cfdc238b1 Alexandru Nazare își exprimă satisfacția după o „conversație fructuoasă” cu S&P: comunicarea transparentă a intențiilor naționale este crucială
Articolul următor urmatorul pericol la granitile ue dupa incetarea razboiului avertismentul frontex se poate repeta scenariul din fosta iugoslavie 6a00d379ec881 Noua amenințare la porțile Uniunii Europene: Frontex transmite un avertisment alarmant – „Istoria ar putea să se repete, amintind de fosta Iugoslavie”
Lasa un comentariu Lasa un comentariu

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele stiri

de ce era inarmat procurorul care a tras cu pistolul la o discoteca din hunedoara curtea de apel a respins propunerea de arestare 6a7a35ef830f8
Motivul din spatele acțiunii procurorului înarmat la discoteca din Hunedoara: Curtea de Apel a refuzat arestarea acestuia
10/08/2026
182
diana buzoianu vine cu vesti proaste despre nivelul dunarii s a creat un damb care a reorientat debitul de apa 6a7a2eeeeb1cf
Diana Buzoianu aduce vești îngrijorătoare despre starea Dunării: „S-a format un dâmb care a modificat curgerea apei”
10/08/2026
220
opt ani de la protestele din 10 august oana gheorghiu mesaj catre politicienii corupti va veni ziua in care veti plati 6a7a2b62b7f9d
„La opt ani de la protestele din 10 august, Oana Gheorghiu le transmite politicienilor corupți: „Vine vremea judecății voastre””
10/08/2026
309
patru noi incendii au izbucnit in caras severin au intervenit zeci de pompieri si lucratori silvici ajutati de doua elicoptere 6a7a27e02dd85
Flăcări devastatoare în Caraș-Severin: pompierii și echipele de salvare mobilizate cu elicoptere pentru a combate patru incendii recente
10/08/2026
166
mae raspunde dur acuzatiilor rusiei privind romania din cauza achizitiei portului giurgiulesti din republica moldova 6a7a26381df7d
Reacția MAE la acuzațiile ferme ale Rusiei referitoare la România și achiziția portului Giurgiulești din Republica Moldova
10/08/2026
323
mae raspunde dur acuzatiilor rusiei privind romania si republica moldova 6a7a22b4cc629
Reacția fermă a MAE la acuzațiile Rusiei privind România și Republica Moldova
10/08/2026
310

Articole recente

  • Motivul din spatele acțiunii procurorului înarmat la discoteca din Hunedoara: Curtea de Apel a refuzat arestarea acestuia
  • Diana Buzoianu aduce vești îngrijorătoare despre starea Dunării: „S-a format un dâmb care a modificat curgerea apei”
  • „La opt ani de la protestele din 10 august, Oana Gheorghiu le transmite politicienilor corupți: „Vine vremea judecății voastre””
  • Flăcări devastatoare în Caraș-Severin: pompierii și echipele de salvare mobilizate cu elicoptere pentru a combate patru incendii recente
  • Reacția MAE la acuzațiile ferme ale Rusiei referitoare la România și achiziția portului Giurgiulești din Republica Moldova

Comentarii recente

Niciun comentariu de arătat.

Sign Up for Our Newsletter

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!

[mc4wp_form id=”847″]

Jurnal de Constanta
Pe platforma noastră de știri găsești cele mai noi informații și analize relevante din multiple domenii: politică, actualitate, economie, internațional, lifestyle, sport și călătorii. Jurnaliștii noștri urmăresc în timp real evenimentele importante din România și de peste hotare, oferindu-ți o perspectivă clară, echilibrată și obiectivă, pentru ca tu să fii mereu la curent cu tot ce contează.
  • Contact
  • Politica de Confidențialitate

© 2025 jurnaldeconstanta.ro

Welcome Back!

Sign in to your account

Nume de utilizator sau Adresa de email
Parola

Ti-ai pierdut parola?