Bolojan: Investim aproape 1 miliard de euro pentru bursele elevilor, o creștere uriașă care necesită o regândire
Premierul Ilie Bolojan a anunțat, vineri, că statul a dezvoltat un pachet de burse pentru elevi, care a crescut de la 188 milioane de lei în urmă cu 3 ani la 4,7 miliarde de lei. Bolojan a subliniat că aceasta reprezintă o cheltuială semnificativă, menționând că „plătim un miliard de euro doar pe bursele elevilor” și că este necesară o reconfigurare a acestui sistem.
„Un lucru pe care trebuie să-l analizăm este zona de educație, care este greu de gestionat cu aceste deficite”, a declarat Bolojan. El a adăugat că, deși bursele au dus la o dinamică crescătoare a notelor, acest lucru nu se datorează în mod exclusiv eforturilor elevilor și profesorilor, ci mai degrabă reperului de bursă. „Acest lucru trebuie reconfigurat”, a subliniat premierul.
În paralel, studenții au protestat vineri, exprimându-și nemulțumirea față de propunerile guvernului de reducere a burselor. Protestele au avut loc în fața Ministerului Educației, unde elevii s-au alăturat studenților. Noul Executiv propune o tăiere de 1,5 miliarde de lei din fondurile de burse. Conform Alianței Naționale a Organizațiilor Studențești din România, varianta propusă de Guvern, care prevede alocarea a 10% din salariul minim net pentru fiecare student bugetat pentru constituirea fondului de burse, ar reduce substanțial suma alocată, de la 370 lei la aproximativ 220 lei, ceea ce ar duce la o scădere cu aproximativ 40% a fondului și, implicit, a numărului de beneficiari.
Ministrul Educației, Daniel David, a declarat recent că sistemul actual de burse școlare este nesustenabil din punct de vedere financiar. Începând cu anul școlar 2025 – 2026, vor fi păstrate doar bursele de merit și cele sociale, în timp ce bursele pentru elevii olimpici și cele din învățământul tehnologic vor fi eliminate. David a menționat că cheltuielile anuale cu bursele școlare sunt aproape 7 miliarde de lei, adică aproape un sfert din deficitul bugetar.
Președintele Nicușor Dan a comentat asupra deciziilor de a reduce bursele, afirmând că sistemul de burse din învățământul preuniversitar românesc este unic în Europa. El a indicat că actuala structură a burselor este anormală, având în vedere că 30% dintre elevii din sistem primesc burse de merit, și că evaluarea este subiectivă, depinzând de profesorii din școală și fiind neuniformă la nivel național.