„Rabla 2025: Fostul ministru al Mediului critică guvernul, afirmând că programele AFM continuă fără întreruperi”
Mircea Fechet, fostul ministru care a implementat și aprobat actuala ediție a Programului Rabla, a confirmat că programul nu este blocat și nu există niciun act normativ care să-l oprească. Conform lui Fechet, Guvernul trebuie să pună în aplicare Hotărârea de Guvern 407 din 2025 sau să o abroge, dacă dorește să anuleze Programul Rabla.
„În acest moment, nu e BLOCAT sau ANULAT niciun program AFM. Ca atare, niciun program nu poate fi DEBLOCAT sau SALVAT. Cu atât mai puțin Rabla”, a declarat Fechet, subliniind confuzia creată de actualul ministru, Diana Buzoianu, care a insinuat că a reușit să „salveze” sesiunea dedicată persoanelor fizice, în timp ce planifică reduceri ale bugetului și valorii tichetului.
Reprezentanții companiilor auto au confirmat că nu există nicio decizie oficială care să anuleze programul. Hotărârea de Guvern 407 din 25 aprilie 2025 prevede o alocare de 1,43 miliarde de lei pentru anul 2025 și este în vigoare, având toate avizele necesare, inclusiv avizul favorabil al Ministerului Finanțelor. De asemenea, Ordinul de ministru nr. 1.231, care detaliază modul de funcționare al programului, este de asemenea în vigoare.
Fechet a sugerat că ar trebui să aibă loc consultări între producători, asociațiile acestora și autorități pentru reluarea programului. El a subliniat importanța unui dialog aprofundat cu reprezentanții asociațiilor producătorilor și comercianților auto pentru a prezenta argumentele economice ale continuării programului, care vizează susținerea economiei și menținerea locurilor de muncă.
Programul Rabla este finanțat din sumele obținute prin vânzarea de certificate verzi, destinate exclusiv mediului. Fechet a menționat că obiectivul este reducerea emisiilor cu 62% până în 2030, încurajând tehnologiile verzi și investițiile în energie curată.
Referitor la implicațiile opririi programului sau tăierii bugetului, Fechet a evidențiat trei categorii de argumente: de mediu, fiscale și socio-economice. El a afirmat că condițiile de implementare a Programului Rabla în 2025 au inclus garanții stricte că autovehiculele vor fi livrate fără întârziere, iar industria și beneficiarii și-au construit bugetele pe baza regulilor stabilite de stat. Concluzia sa a fost că există un contract nescris între stat, industrie și cetățeni, care trebuie respectat.