Meta va suspenda promovarea politică în Uniunea Europeană
Grupul american Meta, care deține Facebook și Instagram, a anunțat că va suspenda publicitatea politică pe platformele sale în Uniunea Europeană începând din luna octombrie, invocând regulile „impracticabile” impuse de Bruxelles.
Într-un comunicat, Meta a afirmat că decizia de a nu mai autoriza publicitatea politică, electorală și cu mize sociale în Uniunea Europeană este una dificilă, dar necesară din cauza exigențelor impuse de un regulament european dedicat transparenței publicității politice. Acest regulament, adoptat în 2024, va intra în vigoare în octombrie 2025 și vizează asigurarea unei mai mari transparențe a reclamelor, precum și prevenirea ingerințelor străine în perioada alegerilor.
Legislația impune platformelor să semnaleze clar reclamele cu caracter politic și să dezvăluie sursa finanțării acestora. De asemenea, profilarea bazată pe date personale referitoare la originea etnică, religie, orientare sexuală este interzisă, la fel ca utilizarea datelor privitoare la minori. Aceste măsuri au fost luate în urma scandalului Cambridge Analytica din 2018, în care o firmă britanică a obținut ilegal datele personale a zeci de milioane de utilizatori Facebook pentru a le folosi în publicitatea electorală.
Meta a subliniat că nu este prima companie care renunță la publicitatea politică în Uniunea Europeană, Google luând o decizie similară la sfârșitul lui 2024. Compania americană a declarat că decizia sa se referă exclusiv la Uniunea Europeană, reafirmând că publicitatea politică online este un element esențial al politicii moderne. Facebook și Instagram au împreună 533 de milioane de utilizatori activi lunar în Uniunea Europeană.
Uniunea Europeană a dezvoltat un set de reglementări stricte pentru marile companii tehnologice, ceea ce a fost criticat de Meta. De asemenea, Meta contestă în justiție o amendă de 200 de milioane de euro aplicată de Comisia Europeană pentru încălcarea regulilor privind utilizarea datelor personale. Facebook și Instagram sunt, de asemenea, subiectul mai multor anchete în cadrul legislației europene privind serviciile digitale.
Mark Zuckerberg a acuzat în ianuarie UE de cenzură, comparând amenzile europene cu taxe vamale, într-un context de apropiere cu Donald Trump.