Ministrul Energiei: Piața carburanților se menține stabilă și în plină expansiune
Ministrul Energiei, Bogdan Ivan, a declarat că aprovizionarea cu carburanți a pieței românești este stabilă și continuă. Pentru a preveni o situație problematică la rafinăria Petrobrazi, s-au scos din rezervele naționale 80.000 tone țiței și 30.000 tone motorină, reprezentând mai puțin de 5,5% din stocurile de urgență.
„Aprovizionarea cu carburanți a pieței românești este stabilă și continuă. OMV Petrom a întâmpinat dificultăți la importul de țiței din cauza unui transport de țiței contaminat săptămâna trecută. Tocmai pentru a evita o situație care ar fi putut deveni problematică pentru rafinăria Petrobrazi, am decis scoaterea din rezerva națională a 80.000 tone țiței și 30.000 tone motorină”, a afirmat ministrul pe o rețea de socializare.
Ministrul a subliniat că aceste măsuri au asigurat continuitatea operării rafinăriei Petrobrazi și menținerea echilibrului pe piața națională de produse petroliere. „Aceste cantități reprezintă mai puțin de 5,5% din stocurile de urgență naționale. Rezervele, care totalizează peste 2 milioane de tone, vor fi reîntregite în maximum 60 de zile. Alimentarea cu produse petroliere a pieței din România este asigurată și funcționează fără perturbări datorită măsurilor pe care le-am luat din timp”, a mai adăugat el.
Criză temporară în aprovizionarea cu țiței
Ministerul Energiei a declarat situație de urgență de nivel de criză în aprovizionarea cu țiței și a autorizat scoaterea a zeci de mii de tone de petrol și motorină din stocurile de urgență ale României, din cauza unui incident de contaminare survenit la terminalul petrolier turc Ceyhan, care a afectat un transport de țiței din Azerbaidjan destinat rafinăriei Petrobrazi a OMV Petrom.
Incidentul, care a constat într-o contaminare cu substanță corozivă a mai multor tancuri de stocare ale terminalului, a fost raportat de către BTC Pipeline Company, operatorul conductei petroliere Baku-Tbilisi-Ceyhan. Astfel, transportul de țiței azer, care urma să ajungă în Portul Constanța, nu a mai fost recepționat, ceea ce a creat o penurie temporară de materie primă la Petrobrazi.
În aceste condiții, s-a considerat că cea mai rapidă soluție, până la sosirea unui nou transport din import, este accesarea stocurilor obligatorii de urgență constituite de OMV Petrom, conform legislației în vigoare.