Centura Zalău: remake „Tăntălăul și Gogomanul”
Asociația Pro Infrastructură a semnalat, duminică seară, că firma Sinohydro se confruntă cu dificultăți pe mini-varianta de ocolire a Zalăului, proiect ce ar fi trebuit să dureze doi ani, dar care se întinde deja pe aproape patru ani și jumătate. Deși stadiul fizic al lucrărilor este de 90%, plățile realizate sunt doar la 60%. Chinezii au realizat o treime din centură pe cheltuiala lor, conform reprezentanților organizației.
Contractul a fost semnat pe 31 iulie 2020, cu un ordin de începere emis pe 25 septembrie 2020, ce prevedea 6 luni pentru proiectare și 24 de luni pentru execuție. Lucrările au început oficial pe 14 aprilie 2021 și ar fi trebuit să fie finalizate în aprilie 2023, pe un traseu de doar 5,53 kilometri.
Mobilizarea pentru acest proiect a fost descrisă ca fiind „mai mult decât rușinoasă”. În prezent, lipsesc giratoriul din capătul estic, stratul final de asfalt, rigolele și alte detalii esențiale. Reprezentanții asociației au subliniat că CNAIR nu a reușit până acum să ia o decizie referitoare la asfaltul de uzură de pe poduri, în ciuda faptului că similar, pe Autostrada A7 Ploiești-Focșani, s-au putut face progrese rapide datorită presiunii pentru inaugurările electorale din 2024.
Specialiștii sugerează că, cu puțină voință, totul ar putea fi finalizat într-o lună, dar nu ar fi surprinzător să se ajungă la o întârziere până în 2026. Aceștia au concluzionat că situația reprezintă o rușine internațională româno-chineză.