Air India subiectul unei anchete: autoritățile descoperă falsificări în documente și întârzieri la reparația motorului unui Airbus A320
Autoritatea aeronautică din India a sancționat în luna martie compania low-cost Air India Express pentru neînlocuirea la timp a componentelor motorului unui avion Airbus A320, conform unei directive de siguranță emisă de Agenția pentru Siguranță a Aviației din Uniunea Europeană (EASA). De asemenea, au fost descoperite falsificări în înregistrările de mentenanță, care indicau o conformare fictivă, conform unui document guvernamental consultat de Reuters. Air India Express a recunoscut eroarea și a comunicat că a întreprins „acțiuni corective și măsuri preventive”. EASA a anunțat că va investiga situația.
Compania-mamă, Air India, se află sub atenția sporită a autorităților după un accident grav din iunie, când un Boeing Dreamliner s-a prăbușit în Ahmedabad, provocând moartea a 241 de persoane din 242 aflate la bord – cel mai grav dezastru aviatic din ultimul deceniu.
Problema motorului aeronavei Air India Express a fost semnalată încă din 18 martie, cu luni înainte de accident. În 2024, Direcția Generală de Aviație Civilă (DGCA) a avertizat Air India pentru operarea a trei aeronave Airbus fără verificările necesare ale toboganelor de evacuare și, în iunie, pentru încălcări grave ale timpilor de zbor ai piloților.
Directiva EASA din 2023 cerea înlocuirea unor componente ale motoarelor CFM LEAP-1A, inclusiv garnituri și piese rotative, din cauza unor defecte de fabricație care ar putea duce la cedări critice și eliberarea de resturi cu energie mare, punând astfel în pericol integritatea aeronavei. Un memoriu confidențial al guvernului indian, trimis Air India Express în martie, arată că DGCA a descoperit, în timpul unei supravegheri, că modificarea necesară nu a fost efectuată la timp pe un motor al aeronavei VT-ATD. Înregistrările din software-ul AMOS, utilizat pentru mentenanță, au fost „aparent modificate sau falsificate” pentru a părea în conformitate.
Aeronava în cauză operează pe rute interne și internaționale, inclusiv către Dubai și Muscat. Documentul guvernamental menționează că responsabilul de calitate al companiei nu a asigurat controlul corespunzător. Air India Express a explicat că omisiunea a avut loc în timpul migrării datelor în noul sistem informatic, dar problema a fost remediată imediat după identificare. Compania nu a specificat data exactă a remedierii și nu a comentat acuzațiile legate de falsificare, însă a menționat că a luat „măsuri administrative necesare”, inclusiv demiterea managerului de calitate și suspendarea adjunctului responsabil cu întreținerea aeronavelor.
DGCA nu a comentat solicitările de informații, însă EASA a anunțat că va investiga problema în colaborare cu producătorul de motoare CFM și cu autoritatea indiană. Airbus și CFM International – un joint venture între General Electric și Safran – nu au răspuns solicitărilor de comentarii.
Potrivit unei surse directe, neregula a fost depistată pentru prima dată în timpul unui audit DGCA în octombrie 2024, iar aeronava a efectuat doar câteva zboruri după data la care ar fi trebuit să fie înlocuite piesele defecte. Un expert a declarat că astfel de probleme trebuie corectate imediat, subliniind gravitatea situației și riscurile crescute, mai ales la zboruri peste ape sau în zone aeriene restricționate.
Guvernul indian a informat parlamentul că în 2023 au fost emise avertismente sau amenzi pentru 23 de încălcări de siguranță comise de companii aeriene, dintre care 3 au implicat Air India Express și 8 Air India.
Grupul Tata a preluat Air India de la stat în 2022, promițând transformarea acesteia într-o companie aeriană „de clasă mondială”. Totuși, ambițiile sunt afectate de seria recentă de incidente, iar Air India se confruntă cu numeroase plângeri ale pasagerilor privind igiena precară, scaune deteriorate, sisteme de divertisment defecte și alte probleme operaționale.