CNA: România sub asediu – Analizăm posibilitatea alegerilor anticipate în primăvară
Membrii Consiliului Național al Audiovizualului (CNA) au observat o schimbare de strategie a propagandei rusești în România, în urma alegerilor prezidențiale din 18 mai, a declarat Valentin Jucan, vicepreședinte al CNA. Rusia a avut ca obiectiv afectarea alegerilor și schimbarea opțiunilor strategice ale poporului român, orientându-se către o opțiune izolaționistă.
Valentin Jucan afirmă că propaganda rusă urmărește, de trei luni, să schimbe dorința românilor de a trăi într-o țară democratică, țintind reorientarea României dinspre UE și către sfera de influență a Rusiei. “România este atacată în haită”, a spus Jucan, enumerând metodele utilizate, precum boți, deepfake și compromiterea încrederii în instituții. Acesta a subliniat că România a pierdut ultimele trei luni cu discuții inutile, în loc să se organizeze pentru a răspunde atacurilor Rusiei.
Jucan a menționat că lideri politici au discutat despre desființarea CNA, în loc să se concentreze pe măsuri eficiente de apărare. “Aceste trei luni pierdute îmi dau senzația unei cedări în fața unui adversar care este peste tot!”, a concluzionat el.
Vicepreședintele CNA a subliniat necesitatea modificării rapide a legii pentru a permite CNA să impună amenzi mai mari televiziunilor care promovează propaganda pro-rusă. De asemenea, este necesară achiziționarea unui software care să permită monitorizarea rețelelor sociale și depistarea campaniilor organizate ale Rusiei. “Fiecare zi pierdută produce daune masive poporului român”, a spus Jucan, care acționează având în vedere scenariul cel mai pesimist, conform căruia la primăvară ar putea avea loc alegeri anticipate.
În interviul acordat, Jucan a explicat că CNA vede o schimbare a tacticii în războiul informațional, cu mesaje care vizează esența dorinței românilor de a rămâne într-o democrație. Acesta a explicat că în prezent nu mai identifică atât de des conținut ilegal, dar campaniile de dezinformare sunt sistemice și vizează o reorientare ideologică.
În ceea ce privește reacția CNA, Jucan a subliniat că instituția trebuie să fie pregătită, având un calendar clar de acțiuni și nevoia de a mări cuantumul sancțiunilor. “Amenda maximă pe care o poate da CNA azi este de 200.000 de lei, adică echivalentul a 40.000 euro. Aceste amenzi sunt o invitație la încălcarea legii”, a declarat Jucan, subliniind că este necesară o claritate în aplicarea legii și un sistem de sancțiuni predictibil.
Jucan a afirmat că CNA lucrează la un soft care să scurteze timpul de reacție la sesizări și că a obținut un contract de 20 de milioane de euro pe fonduri europene, care va permite dezvoltarea capacităților tehnice necesare. “Trebuie să ne organizăm pentru a răspunde atacurilor. România este într-o stare economică și financiară dezastruoasă, dar acest lucru nu trebuie să ne facă să abandonăm lupta împotriva războiului informațional”, a mai adăugat Jucan.
În ceea ce privește relația CNA cu platformele de social media, Jucan a explicat că legislația europeană actuală nu permite o reacție eficientă împotriva conținutului degradant și că CNA trebuie să dezvolte capacitatea de a monitoriza sistemic aceste comportamente. “Eliminarea conținutului ilegal este una, dar statul trebuie să aibă o atitudine activă împotriva discursului de ură”, a concluzionat el.