Descoperă misterul Renault 5: piese de la Duster, Captur și Clio, ce vor fi incluse și în Sandero electric!
Dacia a contribuit la succesul modelului electric Renault 5, furnizând o parte dintre componentele platformei AmpR Small. Inginerii francezi au electrificat platforma CMF-B cu piese din gama proprie pentru a menține costurile reduse. Renault 5 reprezintă unul dintre pariurile câștigate ale fostului CEO Luca de Meo pentru relansarea vânzărilor de automobile electrice, având ca obiectiv competiția cu giganții VW Group și Stellantis, care dispun de o gamă extinsă de vehicule electrice.
Renault a adoptat o serie de soluții tehnice pentru a îndeplini obiectivele stabilite, reușind să mențină costurile scăzute și să asigure performanțe ridicate. Platforma pe care se bazează Renault 5, denumită AmpR Small, a fost dezvoltată din CMF-BEV și este strâns legată de CMF-B, structura utilizată de modelele Dacia.
Specialiștii implicati în proiectul R5 au subliniat că timpul limitat și obiectivele clare au determinat găsirea celor mai eficiente soluții. Șasiul dedicat propulsiei electrice a permis o amplasare optimă a bateriei, spre deosebire de platformele multi-propulsie. Această poziționare a celulelor de baterie a asigurat protecția superioară a bateriei și rigidizarea mai bună a structurii, contribuind astfel la designul sportiv și la un interior generos, chiar și cu dimensiuni reduse (sub 4 metri).
Un aspect negativ al acestei abordări este că Renault 5 a fost proiectată cu cea mai mare dimensiune a bateriei pe care caroseria o poate găzdui, ceea ce înseamnă că nu va putea fi extinsă în viitor. Modelul este disponibil cu două opțiuni de baterii: una de 40 kWh, cu trei module, și cea mai mare, de 52 kWh, cu patru module. Fiecare modul cântărește 55 kg, rezultând o greutate totală de 220 kg pentru bateria de 52 kWh.
Componentele platformei AmpR Small au fost preluate de la modelele existente din gama Renault și Dacia, care utilizează platforma CMF-B. De exemplu, direcția este similară cu cea de pe Captur, iar suspensia față este asemănătoare cu cea de la Clio și Captur, cu mici modificări. Suspensia spate a fost proiectată ca independentă, oferind mai mult spațiu pentru bateria amplasată spre spate, ceea ce permite o distribuire mai bună a masei.
În portofoliul CMF-B, soluția tehnică cea mai avantajoasă a fost cea de pe Duster și Bigster, în versiunea 4×4, având o structură inferioară a caroseriei similară cu cea de pe Duster. Aceasta a generat economii de buget și a maximizat utilizarea spațiului.
Proiectarea procesului de fabricație a fost optimizată pentru a reduce timpul de asamblare de la 14 ore (cât durează pentru Megane E-TECH) la doar 10 ore, prin diminuarea semnificativă a numărului de piese, cu aproximativ 250 mai puține comparativ cu Zoe.
Renault 5 a fost lansat în 2024, cu livrările începând în acest an, și a înregistrat o creștere rapidă a comenzilor pe piețele europene. După primele șase luni, Renault 5 a livrat 34.175 de exemplare în Europa, devenind cel mai vândut automobil electric în mai multe piețe majore și lider în segmentul electric în Franța, Germania, Italia și Spania.