Destinul industriei auto globale depinde de deciziile câtorva funcționari din China
Într-o clădire gri de pe latura de est a pieței Tiananmen din Beijing, o mică echipă de funcționari din cadrul Ministerului chinez al Comerțului decide soarta industriei auto mondiale cu fiecare licență de export de metale rare pe care o eliberează. China deține cvasi-monopolul pe piața metalelor rare, esențiale pentru producția de magneți utilizați în motoarele automobilelor electrice. În luna aprilie, adăugarea acestor metale pe lista produselor restricționate la export a forțat toți exportatorii să ceară licențe de la oficialii din Beijing.
Revizuirea autorizațiilor de export pentru metale rare, care sunt cruciale pentru motoarele automobilelor, turbinele eoliene și avioanele de vânătoare americane F-35, este responsabilitatea Biroului pentru securitate industrială și control al importurilor și exporturilor, o entitate din subordinea Ministerului chinez al Comerțului. De la finele lunii aprilie și până în prezent, au fost eliberate doar câteva autorizații de export, ceea ce reprezintă o mică parte din valul de solicitări venite de la constructorii auto, companiile de semiconductori și firmele din sectorul aerospațial din întreaga lume.
Când au fost introduse noile restricții cu privire la exporturile de metale rare, biroul de control al exporturilor avea doar 30 de angajați, iar acum personalul s-a dublat până la aproape 60 de angajați. Această informație a fost dezvăluită de două surse care au participat săptămâna trecută la o reuniune între Ministerul chinez al Comerțului și reprezentanți ai companiilor chineze și europene de semiconductori. Secretarul general al Camerei de comerț europene în China, Adam Dunnett, a afirmat că Ministerul chinez al Comerțului și-a majorat resursele pentru a face față cererii, dar a subliniat că situația are un impact uriaș asupra unei game variate de sectoare, menționând că ar fi putut fi mai bine planificată și implementată.
Potrivit schemei de personal publicate pe site-ul Ministerului chinez al Comerțului, în luna iunie 2024, erau doar trei oficiali de rang înalt în cadrul biroului care pot aproba licențele de export. De asemenea, programul de lucru al biroului este afișat pe pagina de Internet a Ministerului și este disponibil miercuri între orele 8:30 – 11:30 și 14:00 – 17:00.
Mai multe uzine și linii de producție ale furnizorilor europeni de componente auto au fost închise din cauza lipsei de metale rare, provocată de decizia Chinei de a impune restricții la exporturi, conform Asociației Europene a Furnizorilor Auto (CLEPA), care a avertizat că urmează și alte închideri.